To af verdens største pladeselskaber går sammen
To af verdens største pladeselskaber, japanske Sony og tyske BMG, har fusioneret, skriver Ritzau. Den nye fusion kommer dermed til at kæmpe tæt med Universal om at være verdens største pladeselskab. Universal står alene for 25,9% af verdens samlede musiksalg. Tidligere har Sony og BMG hver især ligget nr. 2 og 5 på hitlisten over verdens mest sælgende selskaber.
Den nye fusion går nu straks i gang med at få godkendt fusionen hos de europæiske og amerikanske konkurrencemyndigheder. Den nye fusion får navnet Sony BMG. Herhjemme repræsenterer Sony navne som Poul Krebs, Erann DD, Sparkler og The Breakers, mens BMG har artister som Thomas Helmig, Outlandish, Malk de Koijn, The Fashion og Catbird i stalden. Det vides endnu ikke, om sammenlægningen får nogle konsekvenser for de danske kunstnere og ansatte.
– Jeg ved endnu ikke ret meget, siger direktør Gwen Visti fra Sony Music Danmark. – Men det kan kun betyde noget positivt, fordi vi får samlet så mange gode kunstnere og ekspertise. Jeg kan ikke forestille mig, det betyder, at nogle kunstnere eller medarbejdere bliver sparet væk.
Hos BMG kan direktør Henrik Daldorph ikke kommentere situationen omkring fusionen.
Hvad synes du så om, at mange af de danske navne, der får succes herhjemme og i udlandet, f.eks. Junior Senior, The Raveonettes og til dels Mew, kommer fra mindre selskaber? Skal et fusioneret multinationalt selskab være et modtræk hertil?
– Nej, jeg synes, det er helt fantastisk, at så relativt mange danske kunstnere har opnået succes i udlandet, det øger opmærksomheden omkring Danmark, hvilket er til gavn for alle. Jeg ser det som udtryk for noget meget sundt, at det i stigende grad er independent-selskaberne, der har succes, det vidner om et varieret og stærkt musikmiljø, siger Henrik Daldorph.
De to andre selskaber på top 5 er EMI og Warner, der i øvrigt også har forsøgt at fusionere, men indtil videre er blevet bremset af de amerikanske konkurrencemyndigheder. For nylig gik der også rygter om en fusion mellem BMG og Warner. Sammenlagt står de nu fire multinationale selskaber inklusive underselskaber ifølge Henrik Marstal og Morten Jaegers nye bog "Hitskabelonen" (på gaden 17. november) for over 70 procent af det globale musiksalg.