Nyhed

Englændere i krig mod X-Factor

Der har været stor medieomtale af kapløbet om dette års største julesællert i England, hvor en Facebook-gruppe forsøger at vælte X-Factor-vinderen af pinden

Har man været rundt på de britiske musik- og nyhedssider i de sidste par uger, har man muligvis lagt mærke til denne historie: En bunke englændere er godt og grundigt trætte af, at den bedst sælgende single i julen de sidste fire år har været en britisk X-Factor-vinder. De er så trætte af det, at de har oprettet en Facebook-gruppe med formålet at gøre Rage Against The Machines protestsang "Killing In The Name" til denne juls bedst sælgende single.

Kampagnen har tydeligvis haft en ganske stor effekt, for "Killing In The Name" havde faktisk førerposition på iTunes' download chart i morges, om end den allerede på nuværende tidspunkt er blevet overhalet, naturligvis af X-Factor-vinderen, der i denne omgang hedder Joe McElderry, og blev kåret i går aftes. Det betyder naturligvis ikke, at denne noget bizarre omgang "battle of the bands" er overstået endnu, for der er endnu en lille uge tilbage, inden salgstallene gøres op, så det skal blive ganske spændende at se, om protesten bliver en succes.

Den meget omtalte engelske X-Factor dommer Simon Cowell har ikke meget til overs for kampagnen, som han kalder "kynisk og dum". Til en pressekonference udtalte han følgende:


"Hvis der er en decideret kampagne, og jeg tror den kampagne er rettet mod mig, så er den dum. [...] Jeg synes, det er en meget kynisk kampagne, rettet mod mig, der faktisk kommer til at ødelægge festen for disse tre deltagere [i engelsk X-Factor, red.]. Jeg synes også, at det er utroligt affærdigende overfor de mennesker der følger med i, og nyder programmet... at man behandler dem som om de er dumme, og det kan jeg ikke lide."

Facebook-gruppens grundlæggere forsvarer sig dog med, at de bestemt ikke har noget mod Simon Cowell, og at de simpelthen bare er trætte af, at X-Factor-vindere har domineret hitlisten så mange år i træk, og at de ganske enkelt appelerer til andre, der har det på samme måde.

Nogle af dem er eksempelvis medlemmerne af The Prodigy. På gruppens Facebook-side har Liam Howlett i hvert fald skrevet, at de støtter kampagnen, har tænkt sige at købe Rage-sangen og opfordrer andre til at gøre det samme.


Gruppen har lige nu mere end 700.000 medlemmer, men da det kun er købstallene i England, der tæller i denne sammenhæng, er det ikke helt toneangivende for, hvordan kampagnen kommer til at spænde af. Det finder vi først ud af på søndag, når ræset slutter.

ANNONCE