x

Pladebranchen på fode igen?

Pladebranchen på fode igen?

For 100 år siden, i 1910, nåede salget af nodehæfter sit højdepunkt. Derefter gik det ned ad bakke, og folk i branchen så dette som et tegn på en krise. Det var det selvfølgelig ikke. Det var derimod et tegn på en vending – på at én teknologi overtog en anden. I takt med at salget af nodehæfter dalede, steg salget af lakplader, og musikken – samt folk i branchen – fortsatte med at leve i bedste velgående.

Siden år 2000, hvor salget af cd'er toppede i Danmark med en omsætning på 1,2 milliarder kroner, er salget af cd'er faldet drastisk. Faktisk er det danske salg halveret i løbet af de sidste 10 år – og igen er der øjensynligt krise i musikbranchen. Men er der virkelig tale om en krise? Eller er det, som i 1910, blot et udtryk for, at salget af musik må finde nye veje, inden branchen kommer på fode igen? Sådan kan nye tal fra Entertainment Retailers' Association med lidt god vilje tolkes.

Data fra Entertainment Retailers' Association, der har fingeren på pulsen med hensyn til pladesalget i England, viser, at musiksalget i England kun faldt med 0,8 % fra 2008 til 2009. Til sammenligning var faldet året før tættere på 10 %. Disse data er baseret på salget i blandt andet de store kæder Tesco, HMV og Amazon og omfatter 90 % af al musiksalg i England.

Direktøren for ERA, Kim Bayley ser det beskedne fald i pladesalget som et positivt tegn. Til BBC 6 Music siger hun: "Alle er tydeligvis stadig midt i en recession, men jeg tror, at det viser, at køberne stadig elsker musik. Så forhåbentlig er det en positiv nyhed i et ellers gråt klima."

Vi har da lov at håbe!


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA