x

Lou Reed: Jeg har skrevet musik for en partikelaccelerator

Lou Reed: Jeg har skrevet musik for en partikelaccelerator

Lou Reed levede op til sit ry som rockens gamle gnavpot, da GAFFA traf ham over telefonen på et hotelværelse i Bruxelles. Lørdag aften står han på scenen i København.

Lou Reed er p.t. på landevejen i Europa med sin Metal Machine Trio, hvor han sammen med saxofonist med mere Ulrich Krieger og computer-komponisten Sarth Calhoun fremspiller improviserede instrumentale lydlandskaber. Og i nær fremtid genudgives Metal Machine Music, Reeds musikalske misfoster af en plade fra '75 med fire nøjagtig lige lange pladesiders infernalsk feedbackstøj. Reed er ikke blevet mindre excentrisk med årene, og tilsyneladende heller ikke væsentligt venligere stemt over for journalister. Det måtte GAFFA sande, da vi fangede ham på vej til lydprøve inden torsdagens koncert i Bruxelles, efter at interviewaftalen i øvrigt var blevet rykket frem og tilbage flere gange.

Trods navnefællesskabet er der åbenlyse forskelle mellem dit arbejde med trioen og det oprindelige "Metal Machine Music-album"…

– Det må man håbe….

Det sagde du og ikke jeg. Men hvad er forbindelsen mellem de to projekter?

– Ønsket om fraværet af vokal, fastsat rytme og fast toneart … guitardreven … forsøget på at skabe en lydverden, som transcenderer alting. Og så lave det langt nok til, at du kan være i det, ikke bare kigge på det i få sekunder … så det kan flytte dig fysisk ind i et andet område af eksistensen.

Du har udgivet en samling liveoptagelser med trioen under titlen "The Creation of the Universe". Det er noget af en titel…

– Ja, ret altomfattende….omkring hvordan jeg følte omkring altings begyndelse. Du ved, de har lige genstartet The Large Hadron Collider (verdens største partikelaccelerator, red.) – det her er musik til den. Man er også nødt til at have lidt humoristisk sans. "Creation of the Universe" er en dejligt ydmyg titel, ikke? Ville du have foretrukket noget mere formelt, a la "The Return of the Eucaluptus Dinosaur" … ville det have fået dig til at have det bedre?

Well, det er også en god titel. Nogle af optagelserne har i mine ører nogle cinematiske kvaliteter – noget af det kunne være fra soundtracket til en gyserfilm…

– Det er jeg ked af at høre. Det, synes jeg, er en temmelig indskrænket vinkel.

Men noget af det har dog en temmelig dyster atmosfære….


– Måske er det bare dig. Jeg oplever det som meget overstadigt, opløftende og transcendent – du oplever det som en dyster gyserfilm. Ergo er du og jeg i hver vores ende af alting.

Givetvis. Hvad er dine planer, når denne her turné er overstået?

– Jeg har en fotoudstilling i New York, og en dokumentarfilm på nogle filmfestivaler.

Nu, hvor du vender tilbage til Metal Machine Music…

– Jeg vender ikke tilbage til Metal Machine Music.

Well, pladen bliver genudgivet, og navnefællesskabet med trioen…

– Pladen hedder Metal Machine Music, trioen Metal Machine Trio. Det er ikke det samme. Er det forvirrende?

Næ, men det indikerer dog en vis forbindelse…


– Tja, det er guitarer og metal og beslægtede ideer, men det er bestemt ikke det samme. Du ved, jeg kunne debattere tåbelige små ting som det her med journalister dagen lang. Det spiller ingen rolle, det betyder ikke noget for nogen. Det spiller ingen rolle, hvem eller hvad der kaldes hvad, om det er seks eller tolv mennesker, eller fyrre mennesker eller to eller en … det er ligegyldigt.

Læs hele interviewet i GAFFAs artikelsektion


Lou Reed's Metal Machine Trio spiller i DR Koncerthuset lørdag den 24. april. Billetter kan købes via GAFFA Live


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA