x

Musiksalget i England er steget

Musiksalget i England er steget

Endelig er der en stigning i salget af musik på det engelske marked. Sådan lyder det fra BPI (British Phonographic Institute), hvis nyeste tal viser, at den totale omsætning på det engelske musikmarked i 2009 var £928,8 (lidt over 8 milliarder danske kroner). Det er en stigning på 1,4 procent i forhold til 2008. Det lyder ikke af meget, og er det heller ikke, men det er første gang i seks år, at pladesalget ikke er faldet.

Den primære stigning kommer fra salget af digitale downloads, der steg med mere end 50 procent, og i 2009 endte med at udgøre næsten 17 procent af det samlede salg.

Desuden tyder noget på, at albumformatet er på vej ud, og at vi er ved at vende tilbage til en single-orienteret tid, som dengang Al Martino og Frankie Laine dominerede hitlisterne. Salget af cd-album er nemlig fortsat faldende, fra 2008 til 2009 med 6,1 procent. Inden Columbia Records i sommeren 1948 introducerede lp'en, var det singlen, det drejede sig om. Først i midt-60'erne, samtidig med at konceptalbummet blev populært, begyndte albumformatet for alvor at presse singlen ud. Men nu er den, takket være den nye teknologi, ved at vinde indpas igen.

De nye salgskanaler som Spotify, Last.fm og Youtube har haft den absolut største fremgang, med en omsætningsstigning på intet mindre end 247%, altså mere end en tredobling i forhold til året før. De udgør dog stadig en ganske lille del af det samlede salg, med mindre end 1 procent.

Om 2009 også viser sig at blive et bedre år for det danske marked, må tiden vise. Ifølge IFPI Danmark var der et fald på 9,5 procent fra 2007 til 2008, nemlig fra 615 millioner til 557 millioner. Tallene for 2009 er endnu ikke tilgængelige.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA