Nyhed

Ulovlig kopiering slår ikke musikken ihjel

Musikbranchen tjener lige så mange penge, som den plejer - i hvert fald i Sverige, viser ny undersøgelse

For fire dage siden fastslog Højesteret, at danske teleudbydere skal spærre deres kunders adgang til den svenske fildelingsside The Pirate Bay, hvor man blandt andet kan få gratis adgang til ophavsretsbeskyttet musik. Nu melder Politiken så, at en undersøgelse fra Sverige viser, at den svenske musikbranche samlet set ikke har lidt under den slags ulovlige kopiering af musik.

Ganske vist går det skidt for pladeselskaberne, men til gengæld strømmer pengene ind fra koncerter, streamingstjenester og royalties. Faktisk har svenske koncertarrangører fordoblet deres indtægter, og det samme er sket for udbetalinger af KODA-afgifter, det vil sige afgifter for brug af musik, som brugeren ikke har ophavsret til. Mellem 2000 og 2008 har musikbranchen altså omsat for stort set samme beløb, viser den svenske rapport.

Ovenikøbet mener en af undersøgelsens bagmænd, forsker Daniel Johansson, at 2009 højst sandsynligt bliver det bedste år for den svenske musikbranche siden årtusindskiftet. Ifølge ham er hans studium et af de første, der har undersøgt indtægter fra ting som koncerter og merchandise; og de penge betyder altså en del for kunstnerne, fordi de simpelthen får en større del af kagen end ved pladesalg, mener han.


Johansson er chef for TrendMaze, der laver undersøgelser for musikindustrien, og er gået sammen med kandidat i medieteknologi, Markus Larsson, om rapporten.

I Danmark er direktør i Dansk Musiker Forbund, Martin Arnoldsen, ikke optimistisk på den danske musikbranches vegne. Han oplever, at kunstnerne ikke tjener det tabte ind på koncerter og lignende, men tværtimod er presset både af ulovlig musikkopiering og koncertarrangører, der presser musikernes lønninger i bund.

Politiken skriver, at Musikrådet arbejder på en undersøgelse i stil med den svenske - så måske får vi snart et fingerpeg om, hvorvidt Martin Arnoldsen har ret eller ej.


ANNONCE