Nyhed

Bliv musikforhandler over Facebook

Faldende indtjening tvinger pladeselskaber til at tænke i nye baner, når det gælder salg af musik

Pladeselskabsbranchen har i de senere år klaget mere og mere højlydt over faldende indtjening. Ifølge IFPI, der repræsenterer pladeselskaber fra hele verden, taber branchen en stor del af deres indtjening til piratkopiering. For eksempel er 95 procent af de musikfiler, der bliver downloadet, uautoriserede downloads, ifølge IFPI.

Som GAFFA kunne rapportere tidligere, er der dog stor uenighed om, hvorvidt indtjeningen forsvinder til piratkopiering, eller blot flyttes over i andre hænder.

Musikere har selv i årevis klandret pladeselskabsbranchen for ikke at være hurtige nok til at finde på alternativer til piratkopiering, og de mener derfor, at branchen ligger, som den selv har redt. Selskaber som iTunes har gjort digital musik tilgængelig i lovlig form, men nu forsøger selskabet RedAntenna at bygge videre på konceptet.


I al sin enkelhed går det ud på, at det er almindelige privatpersoner, der skal sælge musik fra Facebook og lignende steder via en lille musikbutik, en såkaldt MiniShop. Fremgangsmåden er ifølge RedAntenna følgende:

Man opretter en MiniShop med udvalgte sange og/eller album på eksempelvis sin Facebook-profil. Derfra sælger man musik til sine venner eller får dem til at installere den samme MiniShop på deres Facebook-profil. Tankegangen er, at musikerne i langt højere grad skal bruge deres netværk til at sælge musik og så samtidig belønne dem for salget. Fansene kan placere deres helt egen personlige musikshop på FaceBook, og så få 10 procent af salgsprisen som tak.

 Derved sparer man distributøren væk, og fans får dermed billigere musik samtidigt med, at musikerne får en større del af overskuddet. "Lige nu kan man blandt andet sælge musik fra Kim Larsen, TV-2, The Blue Van, Burhan G, Nik & Jay samt et utal af andre kunstnere, der har valgt at støtte op om RedAntenna", skriver RedAntenna direktør Lisbeth Chawes i en pressemeddelelse.


Samtidigt tager RedAntenna sig af alle sager vedrørende rettigheder, KODA, betalinger og så videre.

Inden man fristes til at tage springet som musiksælger og distributør skal man dog gøre sig klart, at det koster 99 kroner at få oprettet sin MiniShop, samt minimum 99 kroner om måneden at drive den, når først prøveperioden er udløbet.

Du kan læse meget mere omkring konceptet ved at gå ind på RedAntennas hjemmeside.


 


 

ANNONCE