Første udspil fra gruppens kommende album hedder "Caves And Light" og kan nu høres her på GAFFA.dk
The William Blakes udsender til september deres tredje album, der er indspillet sammen med produceren Jon "Joshua" Schumann. I den forbindelse har bandet klargjort deres første singleudspil, der er blevet valgt som Ugens Uundgåelige på P3 i denne uge. Man kan dog også høre den her på GAFFA.dk, og i den forbindelse stillede vi frontmand Kristian Leth nogle spørgsmål om singlen og det kommende album.
"Caves And Light" virker mere elektronisk end jeres tidligere sange. Er det indflydelsen fra Kent-produceren Joshua, der her gør sig gældende?
- Jon har haft en kæmpe og monumental betydning for denne plade, men det er mest via hans nærmest intuitive forståelse for hvornår noget fungerer, hans kreative geni og så hans helt vildt imponerende håndværk som producer; det er ikke så meget, fordi han har sagt: "Lad os lave et elektronisk nummer" eller noget andet. Jeg ved egentlig ikke, hvorfor det her nummer blev så keyboard-baseret. Måske fordi det bare lød som sådan et nummer fra starten. Fra de første akkorder og melodien, var lyden af keyboardet der faktisk. Fridos trommer lyder helt afsindigt her, det er nok noget af det, jeg er mest oppe over. Og så alle Bos vilde keyboard-roller. For ikke at glemme Frederiks geniale percussion-spor. Tingene faldt på plads af sig selv, virkede det som om. Det var musikken, der bestemte konceptet, ikke omvendt.
Hvor typisk er "Caves And Light" for resten af materialet på den kommende plade?
- Hmmm. Den er svær. På en måde viser den ret godt, at vi bliver ved med at udvikle os som band, og at det har sat sit præg på pladen. Men der er ikke nogle andre numre, der lyder ligesom "Caves And Light". Det er en ener. Det var det første nummer, jeg gik i gang med at skrive i Sverige, og den har hele tiden haft en helt speciel fornemmelse. "Der var den"-agtig. Det føltes som en vigtig sang, da vi skrev den. Det gør den stadig.
Jeres første pladen hed "Wayne Coyne", og GAFFAs anmelder mente, I skulle have kaldt den anden "Roland Orzabel". Treeren hedder "The Way Of The Warrior", men hvis navn kunne man have sat på som titel denne gang?
- Hayao Myiazaki? Ursula LeGuin? Jeg ved det ikke, der er lige så mange meninger om det, som der er bandmedlemmer, producer, selskab og kærester. Gange 4.
I har tidligere udtalt, at den kommende plade 'handler om magiske ord og samuraier', og på den nye single synger du om hemmelige sprog, Livets Træ og huler. Har I lavet en plade om rollespil, eller er der noget, jeg har misforstået?
- Haha. Nej. Jeg har ikke spillet rollespil i over 10 år, så det er der nok ikke så meget af. Teksterne om magi og spiritualitet er skam hundrede procent alvorlige (til Jons store forundring og genstand for hyppige diskussioner). Jeg er sindssygt inspireret af de store hulemalerier, der er mellem 15.000 og 30.000 år gamle. Der er en ur-magi i dem, og jeg bruger en masse tid på at læse om shamanisme og urfolk. Livets Træ er et kabbalistisk udtryk og kan findes i alle mulige kulturer. At komme op ad det er et spirituelt mål, værktøjet er magi. Hele sangen åbner med et direkte citat fra nogle sydamerikanske shamaner. Vi snakker meget om spiritualitet, liv, død, mysticisme, sådan nogle ting. For tiden er jeg i gang med noget hypno-terapi, som for mig handler om at vække hele denne side af min bevidsthed og mit væsen. Det er fuldstændig utroligt.
Udgivelsen af albummet fejres til september med tre koncerter. Hvad kan vi forvente os af dem?
- Vi er vildt spændte på koncerterne. Der som sagt sket en masse mentalt og udviklingsmæssigt med os som band, og udover at man kan høre det på pladen, så bliver det fantastisk at manifestere det i nogle live-koncerter. Det bliver ikke som noget vi har lavet før.
Første single fra "The Way Of The Warrior" kan høres her, og albummet fejres til koncerter på Voxhall i Århus (9. september), Studenterhuset i Aalborg (10. september) og Store Vega i København (11. september).