x

Roskilde fik 10 millioner i overskud

Roskilde fik 10 millioner i overskud

Det er dagen derpå efter årets Roskilde Festival. Festivalen har nu lavet en hurtig statusopgørelse, der fortæller, at den venter et overskud på mindst 10 millioner kroner. Festivalen var som bekendt udsolgt hele 14 dagen før åbningen, hvilket ikke er sket i mange år, og i alt 125.000 gæster, frivillige og kunstnere deltog i årets festival, hvor solen i øvrigt stod højt på himlen langt det meste af tiden.
Ud over musikken bød årets Roskilde Festival også på det, festivalen selv kalder "det mest ambitiøse More Than Music-program nogensinde". Publikum har både haft mulighed for at se Det Kongelige Teater-forestillinger på camping, gynge i lyd- og lysinstallation og bade i Tuborgs Grønne Pool på festivalpladsen - og meget mere.

Mange af de overnattende gæster, som var i klart overtal, samlede sig i særlige tema-camps. 110 lejre tilmeldte sig Camp of The Year-konkurrencen, som blev vundet af Camp Crazy Legs for deres evne til, med festivalens ord, "at promovere glæde, imødekommenhed og interaktion med de andre festival-gæster – og for deres ihærdige indsats for at etablere en metrolinje fra Roskilde station til Orange Scene." I alt blev der solgt 71.000 partoutbilletter og 4.000 enkeltdagsbilletter pr. festivaldag. 84% af årets gæster kom fra Danmark.

Som bekendt var vejret godt hele festivalens igennem, og indtil fredag kunne gæsterne køle sig af i den populære badesø, men den måtte fredag lukkes på grund af et forhøjet antal colibakterier, formodentlig grundet menneskelig afføring, og altså noget af en streg i regningen på den ellers vellykkede festival. Til gengæld havde festivalens allieret sig med Roskilde Skiklubs snekanon til at sprøjte køligt vand i bittesmå dråber ud over publikum for at køle dem af.

Under sloganet Cut the Crap har Roskilde Festival opfordret gæsterne til at rydde op efter sig og tænke på miljøet. Affaldsindsamlingen på camping er del af Roskilde Festivals klima- og miljøfokus og årets indsats på netop affald. Til initiativet hører også årets pant på pavillioner. Gæsterne har lagt over 500.000 kroner i pavillion-pant, og skulle nogen alligevel finde på at efterlade deres pavillion, donerer Roskilde Festival alt pantbelagt materiale, der står tilbage, til Folkekirkens Nødhjælp.

Som nævnt regner festivalen med et overskud på mindst 10 millioner, og alt overskud går til almennyttige formål. På årets sidste festivaldag præsenterede Roskilde Festival et nyt initiativ, et såkaldt Standpunkt, som donationerne især vil fokusere på. Temaet for det første Standpunkt er "fattigdom". Det nye fokus blev markeret søndag med en donation på 516.000 kroner til foreningen Giv Din Hånd. Foreningen driver blandt andet herberget En Varm Seng, der tilbyder husly til udenlandske hjemløse i København.
Roskilde Festival bød naturligvis også på musik. GAFFA anmeldte 40 af festivalens koncerter, og ifølge vores anmeldere var højdepunktnerne Tinariwen (billedet) og Health, der begge fik seks stjerner, mens bundskraberne var Bad Lieutenant og The Bear Quartet, der begge måtte nøjes med to stjerner. Læs alle anmeldelserne i GAFFAs anmeldelsessektion.

Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA