Arrangørerne bag den spektakulære house-event har gentænkt konceptet, der var ved at blive for stort og fjernt
Verdens allerstørste elektroniske event kommer for tredje gang til København. Danmark er – uden for hjemlandet Holland – dén nation, hvori Sensation er mest populær. I takt med den elektroniske musiks status er gået fra undergrund til massekultur, er de arrangementerne steget i størrelse fra små klubber til massive stadionkoncerter. Således oplevede Sensation ved lanceringen af deres nyeste festkoncept at måtte melde to gange udsolgt til Amsterdam Arena, hvilket svarer til 80.000 billetkøbere.
De foregående to gange, vi herhjemme har haft glæden af den hvide sensation, har der også begge gange været fyldt op i Parken. Senest med 30.000 danseglade danskere til Sensation: Wicked Wonderland. Et show baseret på Alice i Eventyrland, som var et kæmpe udstyrstykke og et gigantisk show med fyrværkeri, dansere lys, laser og andet hurlumhej, der ville gøre en Georg Georgløs på EPO misundelig. Men det der blev promoveret som en sensuel og mystisk rejse med festen som centrum, endte med aldrig helt at nå sin destination. Sensations brand som et bombastisk udstyrsstykke havde sejret over sig selv, og midt i alt det ekstraordinære smulrede dét, eventen i virkelig handlede om – festen.
"The White Feeling"
"Sensation-gæsterne gik fra at være deltagere i festen til tilskuere, og det stod klart for os, at vi blev nødt til at ændre vores måde at tænke Sensation-eventsne på. Det var på mange måder et wake-up call for os at søge ind til kernen af, hvad Sensation drejer sig om. Og det er fællesskabet folket imellem omkring en kærlighed til fest og housemusik." Sensations hollandske Brand Manager Michael Hekking gør status oven på den evaluering, der har skabt grobund for årets Sensation-tema – "Celebrate Life". En titel, der lægger op til en fejring af sammenhørigheden mellem mennesker og musik, nærmere end pomp, pyro og pragt.
"I år har vi forsøgt at lade publikum selv levere underholdningen. I løbet af aftenen vil der som vanligt være en række overraskelser og indslag, men de vil alle blive defineret af publikum selv. Eksempelvis vil 250 heldige gæster blive udstyret med en håndholdt laser, mens samtlige gæster får selvlysende handsker udleveret. På den måde er det publikum, der aftenen igennem vil præge underholdningen.
" Med andre ord, en slags mentalitet der kan sammenlignes med når et 40.000 mennesker på et fodboldstadion impulsivt skaber en bølge, eller når The Streets på Roskilde sammen med 70.000 mennesker skaber magi ved at få alle til at hoppe op på én gang. En slags hvid fætter til Roskilde Festivals "Orange Feeling".
Sensation: Celebrate Life løber af stablen d. 13. november i Parken. Billetsalget er startet via GAFFA Live.
Læs en længere artikel i GAFFAs artikelsektion, inklusive interview med den danske Sensation-dj René Kristensen