x

Elektrochok på Jazzfestival

Elektrochok på Jazzfestival

Hvis du går rundt og tror, at jazz kun er noget med islandske sweatere, pulsende piber og jingende sandaler med sokker i, får du noget af et electro-chok, hvis du gæster Øksnehallen på Vesterbro i København den 8. og 9. juli. For her vil jazzmusikken blive scratchet og manipuleret ud til sine yderste grænser af dj’s, producere og musikere, der normalt befinder sig bag knapperne på den elektroniske (danse) musiks klubber.

Kreativ legeplads
Future Sound Of Jazz (FSOJ) er nemlig Copenhagen Jazz Festivals musikalske forum for nye musikalske input og tendenser. En kreativ legeplads, der giver publikum nye musikalske oplevelser med electronica, abstrakt triphop, freejazz, urban club jazz og hvad det ellers kaldes. Årets program er en hybrid mellem elektronisk musik og jazz, med historisk bredde og musikalsk tyngde. FSOJ er med andre ord stedet, hvor genrer og musikalske kulturer kolliderer og viser nye rammer for musikalske oplevelser. I år kommer musikken fra Danmark, Tyskland, Japan og England.

Melankolsk og spirituel
Torsdag aften åbner FSOJ med en dobbelt koncert, hvor, hvor abstrakte, melankolske beats og spirituel club jazz forenes. Det 7 mand store kritikerroste orkester Blue Foundation spiller deres eneste sommer-koncert i København og engelske Two Banks of Four med en besætning på 11 præsenterer for første gang i Danmark deres stemningsmættede urban jazz, der er et tidstypisk musikalsk udtryk for den fusion, der sker mellem danse klubkulturen og den traditionelle jazz og soul.

Abstrakt electronica
Fredag aften er der fokus på den mere abstrakte lyd. Aftenen åbnes med laptops, samples, pladespillere og Final Scratch med projektet ”Switch”, hvor electronica fra Japan og Danmark flettes sammen. Derefter kommer der flere instrumenter på scenen, når Burnt Friedman og Jaki Liebezeit overtager scenen med deres free electronica jazz. Burnt Friedman og Jaki Liebezeit er 2 centrale musikalske personligheder på den tyske eksperimental scene. Burnt Friedman har siden slutningen af 80erne bevæget sig inden for elektronisk musik og jazz. Med udgivelser på bl.a. engelske Ninja Tune og ikke mindst sit eget selskab NonPlace har Friedman skabt utrolig spændende musik. I de senere år har det været samarbejdet med The Nu Dub Players og endeligt med en lang række af de danske jazzmusikere som August Engkilde, Thomas Hass, Morten Grønvad og Carsten Skov, der har stået centralt. Og nu samarbejdet med den legendariske trommeslager Jaki Liebezeit fra tyske CAN. Siden slutningen af 60erne har CAN været et af de mest respekterede kultbands, og ikke mindst Liebezeit, hvis arbejde med trommeloops har haft utrolig indflydelse på den elektroniske musik.

Se mere om Future Sound Of Jazz


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA