x

TDC lukker Billetmaskinen

TDC lukker Billetmaskinen

Tilsyneladende bliver der en spiller mindre på området for online billetformidling i Danmark. TDC, som siden maj 2003 har været eneejer af Billetmaskinen, har besluttet at udfase virksomhedens aktiviteter.

Billetmaskinen blev startet i et samarbejde mellem iværksætteren Ronnie Didriksen og TDC Innovation, som allerede havde skudt penge i et af Didriksens andre projekter nemlig VIP booking – en professionel ressource for musikbranchen.

I maj 2003 skiltes parternes veje, således at TDC udtrådte af VIP Booking men overtog hele Billetmaskinen.dk. Siden da har TDC lukket udviklingsafdelingen TDC Innovation og nu smitter den skæbne af på Billetmaskinen som frem til den 1/10 skal undergå en "kontrolleret nedlukning", som det hedder fra adm. direktør Jakob H. Lund.

– Da vi indtrådte på markedet, gjorde e-Billetter det på samme tid, så der pludslig var fire spillere på dette i forvejen snævre marked. Det er mindst to for mange, siger Jakob H. Lund til GAFFA.dk.

E-handel når det er bedst
En unik funktion ved Billetmaskinen er muligheden for at kunden selv kan printe sine billetter. Dermed har kunden en håndgribelig billet, mens man sparer den fysiske overdragelse fra burueauet. Men dette teknologiske forspring har åbenbart ikke været nok.

– Det er e-handel når det er bedst, når varetransaktionen og betalingen kan køres sammen. Og det har været unikt for Billetmaskinen, siger Jakob H. Lund, men bleklager samtidig:

– Billetmaskinen er ikke en del af TDCs core business, men mere en slags knopskydning – og muligvis et vildskud. Man har håbet at Billetmaskinen kunne bruges til at understøtte TDCs eksisterende forretning – f.eks. via telebutikkerne, og da det ikke var muligt, måtte man vurdere Billetmaskinens rentabilitet isoleret.

Mulig genfødsel i nyt regi
For at identificere hjemmeprintede billetter er det nødvendigt for arrangøren at have en scanner på stedet. Har dette været en akilleshæl for systemet?
– Vi har fået mange klap på ryggen af arrangørerne, som mener vi har en rigtig god ressource. Det er en snævert marked, og man skal ikke forklejne den position som Billetmaskinen allerede har opnået. Der er udviklet nogle systemer som er trendsættende.
– Vi overvejer at videreføre nogle af funktionerne i et andet regi. Man kunne forestille sig at vi kom igen f.eks. som inhouse servicebureau for udvalgte arrangører, slutter Jakob H. Lund


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA