Den fremadstormende musikplatform offentliggør regnskab for 2009 med et millionunderskud, men planlægger alligevel snarlig ekspansion til det amerikanske
Musikplatformen Spotify har netop offentliggjort regnskabet for 2009. Her fremgår det, at selskabet kommer ud med et underskud på over 16 millioner pund (omkring 140 millioner danske kroner).
I alt har musikplatformen haft indtægter for godt 100 millioner kroner, der består af henholdsvis abonnementsindtæger (omkring 60 millioner kroner) og reklameindtægter (omkring 40 millioner kroner), mens firmaet blandt andet har udgifter for omkring 160 millioner kroner til afregning af rettigheder og licenser til pladeselskaber med mere.
Spotify har udvidet til syv europæiske lande, siden de startede i 2008, og firmaet overvejer i øjeblikket at udvide til det amerikanske marked. Her har de dog, trods længere forhandlinger, dog endnu ikke fået en aftale i hus med de fire store pladeselskaber - Universal, Sony, Warner og EMI. Spotify overvejer dog at lancerer platformen i det amerikanske uden en aftale.
Spotify blev udviklet i Sverige i 2006, og var en banebrydende musiktjeneste, da den blev lanceret. I dag er den én af de mest populære musiktjenester i verden. Den er baseret på to modeller. En gratis, der fungerer lidt som en radio, hvor musik kan streames gratis, hvor der kommer reklamer imellem numrene. Mens der også er en premium-service, som man betaler for, hvor man undgår reklamer, ligesom man får en række features som mobil-applikationer og offline-streaming.
I oktober havde musikstreaming-siden cirka 10 millioner brugere, hvor godt 500.000 af dem betaler for det omtalte premium medlemskab. En talsmand for Spotify fortæller til The Guardian:
"I 2009 var vi fokuserede på at etablere en ny og innovativ musiktjeneste og få den ud til millioner af mennesker i hele Europa. Fundamentet, der blev lagt i vores lanceringsår, har været afgørende for de betydelige resultater i 2010. Yderligere styrkelse og udvidelse af servicen er fortsat vores topprioritet".
Spotify udtaler, at forretningsmodellen er fundamental for sin tiltrækningskraft, men de har endnu ikke fået amerikanske pladeselskaber med på idéen. Musikplatformen får i gennemsnit mellem 5 og 7 procent af gratisterne på siden som abonnementer, skriver The Guardian.
Daniel Ek, der er Spotifys grundlægger, har tidligere udtalt, at november ville være måneden, hvor musikplatformen ville blive lanceret i USA. Og Spotifys bestyrelse skal være utålmodige og ivrige efter at få siden sat i gang på det amerikanske marked.
Kieron Donoghue, der er grundlægger af den samarbejdende side ShareMyPlaylists.com, udtaler, at de 40 millioner kroner i reklameindtægter ikke har været nogen let opgave for opstarten. Han udtaler desuden, at selskabets andel af indtægterne fra abonnementer - 60 procent - er et enormt vidnesbyrd for levedygtigheden af forretningsmodellen.
"Ved at tage god tid og sørge for de får lavet den amerikanske lancering ordentligt, har de gjort præcis det rigtige. De får kun én chance til at lancere i USA, så de skal sørge for, at de har fået den rigtige model på plads, før de gør det", udtaler han.