x

Morningside-chefen fortæller om selskabets lukning

Morningside-chefen fortæller om selskabets lukning

Som vi skrev forleden, fylder det lille danske pladeselskab Morningside Records 10 år næste år. Det markerer selskabet med en koncert 15. april på Loppen - for derpå at lukke.

Morningside Records har i de 10 år blandt andet udgivet markante, anmelderroste og i visse tilfælde velsælgende plader med navne som Figurines, Larsen & Furious Jane, Oh No Ono (billedet), Under Byen, Jomi Massage, Speaker Bite Me, Shout Wellington Air Force og mange flere, senest Pinkunoizu.

GAFFA har nu talt med stifter Jesper Brodersen, der begyndte selskabet i Århus, i nogle år drev det fra Stavanger og nu er flyttet til København. Han siger:

- Jeg føler, at jeg er kommet så langt, som jeg kunne komme med Morningside Records. Ændringerne i musikbranchen og i mit eget liv gør, at jeg synes, det er et rigtigt tidspunkt at stoppe på. Det har været 10 gode år for os, selvom det ikke har været det for branchen.

Har det også noget med økonomi at gøre? Pladebrachen har jo tabt mange penge i de senere år grundet piratkopiering.

- Nej, det har det ikke, for Morningside har aldrig tjent penge. Pengene vi har tjent er blevet brugt på at lave nye plader. Morningside Records er ikke tvunget til at lukke eller gået konkurs eller noget i den stil.

Har du nogen idé om, hvad du vil lave nu? Bliver du i musikbranchen?

- Er det ikke nu, jeg kan begynde at tage rundt på foredragsturnéer? (griner). Selvfølgelig bliver jeg ved med at arbejde med musik, men jeg ved endnu ikke hvordan.

Når du ser tilbage, hvad har du så været mest stolt af i din tid med Morningside?

- Jeg er stolt af de sidste 10 år. Punktum. Jeg er stolt af at Morningside Records - som jeg ser det - har været med til at gøre en forskel i en bevægelse, hvor uafhængige pladeselskaber er kommet til at spille en større og større rolle i Danmark, og at vi var med fra starten.

Hvad har egentlig været jeres bedst solgte udgivelse gennem tiden, og hvad har den solgt?

- Figurines' "Skeleton" og "When The Deer Wore Blue", Oh No Onos "Eggs" og Under Byens "Samme stof som stof" har været de bedst sælgende udgivelser, fordi de også er kommet godt ud over Danmarks grænser. Jeg har ikke lige de eksakte tal.

Hvad har du så ærgret dig mest over i din tid som pladeselskabschef?

- Der er ikke noget, jeg ærgrer mig over eller fortryder. Det skulle da lige være, at jeg aldrig har nået at udgive mit eget debutalbum. Men jeg kender nogle folk der arbejder på pladeselskaber rundt omkring i verden, så det kan jo være, at jeg skal prøve at sende nogle demoer ud (griner). Nej, det bliver nok ikke til noget.

Kan du se nogle potentielle efterfølgere til at indtage jeres position blandt de danske indie-selskaber?

- Ja, der er heldigvis flere initiativrige unge selskaber. Og flere af dem går til arbejdet med den samme energi og en række af de samme idealer og intentioner, som Morningside Records og flere andre gik til arbejdet med for 10 år siden. Det er som om historien allerede er ved at gentage sig selv - 10 år "klogere" kan man sige - og det er fedt. Aske og Kristoffer fra Oh No Ono og deres selskab Tambourhinoceros (som blandt andet udsender Treefight For Sunlight, 4 Guys From The Future og Kirsten & Marie, red.). De gør det rigtig godt, og det er klart en fordel for dem, at de også selv har været på artistsiden. Der er ikke nødvendigvis en modsætning mellem "branchen" og "artisten" og der skal artister til for at gøre det klart for en bredere offentlighed.

Lineuppen til Morningside Records' afskedskoncert bliver senere offentliggjort, men man må gå ud fra, at en lang række af selskabets kunstnere gennem tiden vil stille op og vise Morningside den sidste ære.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA