Nyhed

Musikbranchen taber vitalt slag til musikpirater

Den amerikanske højesteret har besluttet at beskytte internetkunders identitet, selv om der er tale om mulige musikpirater

Billede: Napster-logo, i sin tid det førende site for (primært ulovlig) udveksling af musikfiler over nettet

Den amerikanske musikbranche tabte for nylig et vigtigt slag i kampen mod det stadig mere udbredte musikpirateri. Højesteretten fastslog således uden forbehold, at internetfirmaer under ingen omstændigheder er forpligtiget til at udlevere kundenavne. Selv om den pågældende kunde mistænkes for at være musikpirat, kan musikbranchen altså ikke kræve at få at vide, hvem der gemmer sig bag en internetadresse uden en forudgående retssag.

Den amerikanske musikbrancheorganisation RIAA kalder afgørelsen ”forkrøblende for den private håndhævelse af ophavsretten”, skriver Politiken i dag. De frygter, at afgørelsen vil få mængden af piratkopiering til at vokse markant.


Piraterne kan dog på ingen måde føle sig trygge. De amerikanske lovgivere arbejder således på en ny benhård lovgivning på området, og desuden er en ankesag under opsejling i spørgsmålet om, hvorvidt producenterne af programmer, der kan udnyttes til pirateri, kan holdes ansvarlige for de lovovertrædelser, deres programmer ligger til baggrund for.

ANNONCE