Nyhed

Hjælp dansk musikeksport og vind 10.000 danske kroner

Musikparlamentet og Spot Festival sætter fokus på dansk musikeksport i ny innovationskonkurrence

Den nyligt offentliggjorte rapport "Pengestrømsanalysen af det danske musikliv" har vist, at dansk musik årligt omsætter for omtrent 9 milliarder kroner. Mens størrelsen af dette beløb er imponerende, er det imidlertid påfaldende, at kun 93 millioner (1,03 %) genereres fra musikeksport. Dette søges der nu at ændre på med et nyt tiltag.

Danmark er et meget lille marked med meget stor konkurrence, og i en pressemeddelelse udsendt af debatorganisationen Musikparlamentet og Spot Festival fremgår det, at ønsker man at øge kvaliteten af den danske musik og sikre at flere musikere kan gøre musikken til deres levevej, skal der i højere grad fokuseres på eksport af dansk musik.

Der er derfor brug for nytænkning og kreativitet i den danske musikbranche, hvis man ønsker at højne eksporten fra et dynamisk og konstant florerende dansk musikliv. Derfor sætter Musikparlamentet og Spot festival nu fokus på musikeksport via en ny innovationskonkurrence.


Her opfordrer Musikparlamentet og Spot Festival alle til at lægge hovedet i blød for at komme med en innovativ idé, der kan sætte dansk musik på verdenskortet. Al nytænkning bydes velkommen, så længe idéen er tydeligt defineret og velargumenteret. Det kunne være en alternativ showcase-platform, et online medie, nye samarbejdsmetoder mellem det private erhvervsliv og musikere, en helt ny forretningsmodel eller sågar en detaljeret tegning af en katapult stor nok til at sende danske plader tværs over Atlanten. Kun fantasien sætter grænser!

I dommerpanelet sidder en gruppe fagfolk, der skal bedømme de dystende innovative idéer:

Lisa Klint, der er direktør i Musikzonen, Kristian Krämer, som er cand.it i informationsvidenskab ved Aarhus Universitet, og Kristian Riis, som nok er mest kendt som guitarist i Nephew, men som til dagligt arbejder som manager hos Volcano Management, sidder alle i dommerpanelet. Det gør de sammen med Thomas Rohde, der har arbejdet som roadie for Safri Duo, marketingschef for PolyGram Records og administrerende direktør i AmazingMusicWorld, og siden 2008 har han været chef for Music Export Denmark (MXD).


Konkurrencen henvender sig primært til studerende og iværksættere, men alle er mere end velkomne til at deltage, i grupper såvel som enkeltpersoner. Der stilles ikke krav til metode, indgangsvinkel eller teori, men det er en fordel, at der ligger overvejelser bag ideen eller konceptet.

Der bliver givet præmier til 1., 2. og 3. pladserne. Pengepræmien på 10.000 kr. samt billetter til Spot Festival, går til 1. pladsen. 2. og 3. pladsen får billetter til Spot Festival.

Førstepræmien får desuden en plads i Spots seminarprogram (27.-28. maj 2011), hvor du/I skal præsentere idéen for publikum og den danske musikbranche.


Vinderen får direkte besked, og bliver desuden offentliggjort på Musikparlamentet.dk, Spotfestival.dk. og i pressen op til Spot Festival. Efterfølgende vil de tre øverst placerede projekter blive lagt ud i fuld længde.

Beskrivelsen må højst fylde fire A4-sider (eks. bilag). Husk navn og alder på alle medvirkende og notér eventuelt, hvilke studier du/I læser på. Den endelige projektbeskrivelse sendes til [email protected], senest d. 5 maj 2011.

For flere informationer skriv til [email protected].


ANNONCE