Nyhed

10 danske festivaler skaber vækst for en halv milliard

En Rambøll-analyse viser, at 10 af Danmarks større festivaler tilsammen genererer branding og økonomisk vækst for knap 439 millioner kroner

Billede: Fra Jack Johnsons koncert på Roskilde Festival 2010

Det er som bekendt forår, snart står festivalsæsonen for døren, og i den forbindelse har Festivaldanmark, der organiserer en lang række af Danmarks musikfestivaler, offentliggjort en Rambøll-analyse af de økonomiske effekter af 10 af Danmarks festivaler, både store, mellemstore og mindre festivaler, fra Roskilde over Nibe til Nord-Als Musikfestival.

Her er konklusionen, at de ti festivaler tilsammen genererer branding og økonomisk vækst for knap 439 millioner kroner – altså næsten en halv milliard.


Beløbet udgøres af musikfestivalernes udgifter, der afholdes lokalt, samt deltagernes forbrug i lokale boder på festivalpladsen og i lokalområdet i forbindelse med afholdelsen af musikfestivalerne.

Eksempelvis genererede Roskilde Festival i 2009 203,4 millioner kroner i lokalområdet. Jelling Musikfestival havde i 2009 økonomiske effekter i lokalområdet for cirka 38,7 millioner kroner.

I perioden august 2009-august 2010 skrev de danske medier sammenlagt intet mindre end 10.301 artikler om Roskilde Festival svarende til, ifølge Rambøll, en brand-værdi på 45,78 millioner kroner.


En spørgeskemaundersøgelse blandt 1531 repræsentativt udvalgte danske viser desuden, at 46,9 procent af disse har hørt om Vig Festival.

Undersøgelsen får Festivaldanmarks sekretariatschef Jakob Brixvold til at konkludere følgende i en pressemeddelelse:

"Musikfestivalerne har dertil en stor betydning for det danske kulturliv, ikke mindst grundet musikkens status som kulturbærer. De fleste musikfestivaler favner bredt og er derfor et kulturelt tilbud til hele familien. Særligt på lokalt plan spiller musikfestivalerne en væsentligt kulturel og social rolle, hvor festivalerne er kulturelle oplevelsesfyrtårne og sociale samlingspunkter. Musikfestivalerne tilfører lokalområdet værdi og identitet, ikke mindst gennem de mange frivillige, der støtter op om begivenheden."

Rapporten er udfærdiget efter del-rapporter fra følgende festivaler: Bork Havn Musikfestival, Danmarks Smukkeste Festival, Jelling Musikfestival, Nibe Festival, Nord-Als Musikfestival, Roskilde Festival, Samsø Festival, Skive Festival, Vig Festival og Vilde Vulkaner Festival. De ti musikfestivaler, rapporterne omhandler, er alle medlemmer af festivalernes brancheorganisation Festivaldanmark.

Næste gang, du kommer ludfattig og tømmermandshærget hjem efter at have givet den gas til en festival, kan du altså glæde dig over, at du har været med til at skabe vækst.


Læs hele Rambøll-analysen her (åbner som pdf).

 

ANNONCE