Seks dimittender udklækket i Århus. GAFFA.dk har talt med en af dem.
Billede: Martin Dam Kristensen
Inden for de par år er der startet hele to uddannelser i music management i Danmark, med udgangspunkt i konservatorierne i Århus og København. Første hold er nu færdiguddannet, nemlig første hold i Århus, og de fik i aftes overrakt deres eksamensbeviser af en meget entusiastisk borgmester Louise Gade ved et gallaarrangement på Det Jyske Musikkonservatorium i Århus.
Den århusianske music management-uddannelse varer to år og er sammensat af uddannelseselementer fra konservatoriet, handelshøjskolen og projektlederuddannelsen Kaospiloterne og er en såkaldt diplomuddannelse, der kræver erhvervserfaring fra musikbranchen. GAFFA.dk talte med en af de nybagte managere, Johannes Hejl (billedet), om, hvad han synes, han har fået ud af de to år på manager-skolebænken:
– Jeg synes især, jeg er blevet god til at spotte talenter ud, og det var også en interesse for det, der var en af grundene til, at jeg i sin tid søgte ind på uddannelsen. Jeg mener, vi har fået meget ud af at stå mellem de fire påvirkninger, uddannelsen består af: de tre uddannelsesinstitutioner og så musikbranchen generelt. Og jeg synes alt i alt, det har været to meget gode år, selvom det er en helt ny uddannelse.
Har du så fundet ud af, hvad du vil bruge din uddannelse til? Du talte noget om talentspotteri?
– Ja, men nu har jeg så fået smag for noget andet, som jeg også brugte mit afsluttende eksamensprojekt til. Jeg har nemlig startet et firma, der skal specialisere sig i luksuriøse vinyludgivelser, hvor der bliver kælet for både indhold og form, f.eks. med specielle covere i særligt design og såkaldt audiofile optagelser, hvor der bevidst kun bliver optaget med én mikrofon, og live i et rum med særlig god akustisk. Det giver nogle helt nye udfordringer for både musikere, designere og ikke mindst lytterne, fortæller Johannes Hejl og fortsætter:
– Markedet for den type udgivelser er smalt, men stigende, ikke mindst i udlandet, fordi vinyl nu ikke længere er et mainstream-produkt, men ofte kan være et kunstobjekt. Den første udgivelse udkommer til foråret. Jeg kan endnu ikke afsløre, hvem den er med, men det bliver en erfaren, kompromisløs kunstner, som man ikke er vant til at høre fra denne vinkel, og med et helt usædvanligt cover med bl.a. en pop-up-bog, slutter Johannes Hejl, struttende af entusiasme.
Mere info om music management-uddannelsen i Århus