Nyhed

Spotify kommer til Danmark

KODA har indgået aftale med den svenske streamingtjeneste, og branchetalsmand forventer eksplosiv vækst i det digitale musiksalg i de kommende år

Mens den danske musikbranches omsætning sidste år nåede et hidtidigt lavpunkt på under en halv milliard kroner, har efterspørgslen på lovlige streamingmuligheder de senere år været stigende. Og med KODAs aftale med svenske Spotify vil danske musikbrugere fra engang senere på året få adgang til verdens største streamingtjeneste, som p.t. har over en million betalende brugere. Tjenesten tillader brugeren at vælge imellem ikke mindre end 13 millioner numre, fortæller KODAs direktør Anders Lassen til DR Kultur.

Et abonnement på tjenesten kommer til at koste i omegnen af 100 kroner, og Anders Lassen påpeger at aftalen betyder en markant styrkelse af feltet af lovlige alternativer til illegalt musikforbrug på nettet.

"Med Spotify, Wimp, der allerede er her og TDC Play der allerede er her, nærmer vi os en vifte af tjenester, der betyder, at det lovlige alternative på langt sigt bliver det letteste", udtaler han og fortæller, at aftalen har været mere end et år undervejs.


Revolutionerende teknologi

Da Spotify åbnede i Norge i februar sidste år eksploderede salget af streamet musik med 929 procent, og skriver sig ifølge tal fra januar til maj 2011 nu for 33 procent af landets samlede musiksalg. Og selvom cd-salget i Norge faldt med 31 procent i 2010, steg den samlede omsætning af musik faktisk, takket være streamingtjenesternes popularitet.

"Norge er måske første gang, at omsætningen for digitale salg har overgået det fysiske salg af cd'er. Det digitale salg står for 56 procent," fortæller Lasse Lindholm, kommunikationschef i musikselskabernes brancheorganisation, IFPI, til DR.

"Streamingteknologien er mere revolutionerende, end det der skete for 15 år siden, hvor man gik fra at købe fysisk til at købe over nettet. Det skyldes, at man for få penge får adgang til millioner af numre, uanset hvor man er", påpeger han.


Herhjemme udgjorde streamingtjenesterne kun godt ti procent af det samlede musiksalg i 2010, men Lindholm vurderer, at vi i de kommende på år vil se en udvikling der ligner den der har fundet sted på det norske marked.

ANNONCE