x

Musikbranchens krise fortsætter

Musikbranchens krise fortsætter

Siden 2006 er musikbrachens omsætning dykket dramatisk, herhjemme såvel som internationalt; først og fremmest fordi der bliver langet væsentligt færre cd'er over disken end tidligere. Og der er udsigt til fortsat svære tider for branchen, konkluderer revisions- og rådgivningshuset PwC i en ny undersøgelse af medie- og underholdningsbranchen.

Undersøgelsen forudser, at det digitale salg vil overhale det fysiske i 2014, takket være streamingtjenester og udbredelsen af smartphones. Senest har den store, svenske streaming-tjeneste Spotify annonceret sit indtog på det danske marked. Da den åbnede i Norge medførte det en markant stigning i det digitale musiksalg.

Negativ vækst frem til 2015

Men den genrelt stigende omsætning af digital musik vil ikke være nok til at opveje den negative vækst i de kommende år, vurderer PwC. Den samlede omsætning vil således falde med 1,4% frem mod 2015, hedder det i rapporten.

Men selvom udsigterne således stadig er dystre, er der næppe tale om, at det fysiske musikmarked vil forsvinde fuldstændigt, understregermedie- og underholdningsekspert hos PwC,  John G. Sørensen: 

- Selvom udsigterne er svære for salget af fysisk musik er der tale om et hovedmarked i musikbranchen. 79 % af alt musikforbrug var i 2010 inden for det fysiske salg. Så selvom markedet er svigtende, vil det også eksistere om 5, 10 eller 20 år – men på et væsentligt lavere niveau end tidligere, forudser han.

Også svigtende salg af koncertbilletter er et problem for en branche,  der netop er blevet mere afhængig af omsætningen af livemusik i takt med det svigtende cd-salg.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA