Det engelske band afslører detaljer om deres femte studiealbum, som sendes på gaden sidst i oktober
Fornylig skrev vi her på GAFFA, at det engelske band Coldplay luftede fem nye numre til den tyske festival Rock Am Ring, som blev afholdt i starten af juni måned.
Nu afsløres det, at bandets femte studiealbum sendes på gaden den 24. oktober og vil bære titlen "Mylo Xyloto". Albummet, hvis titel udtales "my-lo zy-letoe", er produceret af Markus Dravs, Daniel Green og Rik Simpson, er yderligere gæstet af Brian Eno og vil blive udgivet på Parlophone Records.
Coldplay debuterede i år 2000 med albummet "Parachutes", og har siden udgivet tre album. Det femte "Mylo Xyloto" bliver efterfølger til albummet "Viva La Vida or Death And All His Friends" fra 2008. Sidstnævnte landede som nummer 1 i 36 lande, inklusive England og USA, og modtog fem ud af seks stjerner af GAFFAs anmelder Lars Löbner Jeppesen, som blandt andet skrev:
"Den dybe tallerken er ikke blevet genopfundet, men Coldplay har i det mindste smidt sølvskeen og frelser-mentaliteten væk og er begyndt at lave musik for deres egen skyld igen".
Albummet bliver udgivet digitalt og som cd og vinyl, hvor vinyl-udgaven vil indeholde en plakat. Derudover udkommer der også en særlig limited edition udgave, som indeholder en bog med pop-op graffitikunst, som er designet af David A. Carter, en cd, en vinyl og andet eksklusivt indhold som blandt andet billeder, uddrag fra studie-logbogen og andre af bandets noter.
Albumcoveret er netop blevet afsløret på bandets officielle hjemmeside.
Førstesinglen "Every Teardrop Is A Waterfall" til det nye album blev frigivet den 3. juni. Den nyeste single "Paradise" vil blive udsendt den 12. september og frigivet til radiostationer samme dag.