x

Kan man virkelig sove i en øldåse?

Kan man virkelig sove i en øldåse?

Da GAFFAs udsendte dukkede op i Dansk Arkitektur Center i går til pressemøde om et nyt initiativ fra Danmarks Smukkeste Festival, var det med en vis mistanke om, at der var tale om en joke.

At præsentationen af Skanderborg Festivals nyeste påfund oven i købet blev præsenteret af komikeren Søren Rislund gjorde mig ikke mere sikker. Men den er god nok. På dette års Skanderborg festival kan 115 gæster med ledsager bo i en minilejlighed der har form som en øldåse – ja du læste rigtigt! Med en diameter på 2,20 meter og en højde på 3,75, er der plads til både hems og minibar! Den nye boform har fået navnet CAN SLEEP og den er sponsoreret af Bryggerigruppen i samarbejde med Land Rover og IKEA, som står for indretningen.

”Festivalgæsternes vaner ændrer sig” forklarer Rislund, med et væld af ordspil over begrebet ’dåse’, der som bekendt i den rette - eller forkerte - sproglige sammenhæng har en lummer karakter. Nye vaner stiller nye krav til hvordan man kan bo på en festival, og Jonas Halberg, som er kreativ chef i festivalgruppen, opsnappede ideen til den nye utraditionelle boform, da han i festligt lag overhørte vennen ’Rocker Stig’ i dialog med sin øldåse: ”Man burde bo i sådan en” udbryder han.

Jonas Halberg omsætter den impulsive idé til et koncept, som vinder stor opbakning i festivalbaglandet og blandt sponsorer, og med hjælp fra bl.a. Gybo Stål Industri er en prototype nu en realitet. Og GAFFAs udsendte kan se den med egne øjne! ”Tuborg er misundelige” fortæller Jonas Halberg, og understreger, at de har patent på CAN SLEEP.

GAFFA konfronterer Skanderborg Festivalens formand Kirsten Hansen, med fordommen om, hvorvidt gæsterne på Danmarks Smukkeste Festival er blevet for konformitetstænkende siden de skal have en luksusbolig i to planer:
”Ja det kan da godt være, men for os handler det meget om at skabe events og totaloplevelser for vores gæster” forklarer Kirsten Hansen og bekræfter samtidig, at dåserne også er en del af en mediestrategi. Mediestrategien ser ud til at virke, for mens vi står og snakker er alle de ca. 100 CAN SLEEP-boliger revet væk på 6 minuter.

Alle med 2500 kr. budgetteret alene til boforhold på årets Skanderborg Festival, og som ikke nåede at få fingrene i dåsen (for nu at blive i Rislunds retorik), kan altså nu blot krydse fingre for, at de får chancen igen til næste år. Dette kan Kirsten Hansen dog hverken af- eller bekræfte: ”En del af vores koncept er at overraske”. Og hvis det kniber med at kunne overraske rent musikalsk, så må man tænke alternativt, og det må man sige, at Danmarks Smukkeste Festival har gjort med SLEEP CAN.

Skanderborg Festival 11. - 14. august 2005


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA