Nyhed

Hvordan vil musikbranchen se ud i 2020?

Debatten ruller derudad på Have Backstage, hvor man finder Annika Aakjær, Ralf Christensen og GAFFAs egen Ole Rosenstand Svidt blandt debattørerne

Vi lever i en tid, hvor vilkårene for musikbranchen ændres radikalt. De fysiske musikmedier, de traditionelle pladeselskaber og musikernes indtægt er alle under pres, alt imens streamingtjenester – som senest Spotify – vinder frem og musikernes muligheder for selv at styre deres karrierer bliver væsentligt større. Meget er sket det forgangne årti, men hvordan vil branchen se ud, når endnu et er gået i 2020?

Det spørgsmål har Have Backstage, pr-bureauet Have Kommunikations egen kulturportal, stillet en række af branchens aktører, og i portalens meningssektion kan man læse en række vidt forskellige holdninger til musikbranchens udvikling fremover.

Informations Ralf Christensen mener – måske en smule kontroversielt – at branchen kun har fået det bedre i løbet af de sidste ti år, og at den vil have det endnu bedre i 2020.

Have Kommunikations kreative direktør og tidligere Mabel-trommeslager, Christian Have, pointerer nødvendigheden af at gentænke branchens strukturer. Det er Jesper Mardahl og Anne Jensen fra det aarhusianske musikproduktionscenter Promus enige i. Snarere end at insistere på en samlet pakke i form af den klassiske pladekontrakt, bør pladeselskaberne værdisætte deres ydelser enkeltvist – for eksempel A&R, strategiudvikling, marketing, promotion, netværk og administration – og så lade musikerne shoppe blandt dem efter behov.

Sangerinden og sangskriveren Annika Aakjær, der også gør sig på de skrå brædder og således medvirkede i Østre Gasværks Come Together sidste år og netop nu i Nørrebro Teaters "Oliver med et Twist", fortæller om, hvordan hun prioriterer sine karrierevalg i en verden, hvor P3 og Koda fortsat sidder ganske godt på magten.

GAFFA er naturligvis også på banen, og redaktionssekretær Ole Rosenstand Svidts indlæg tager udgangspunkt i et emne, som flere af de andre også berører – den fysiske musik og det hellige albumformat, som både branchen og anmelderne fortsat hænger fast i. Et spørgsmål, han i øvrigt siden har stillet til Björk, og hendes bud på musikoplevelser anno 2020 kan du læse her.

Hvor tror du, musikbranchen befinder sig i 2020? Giv gerne dit bud i kommentarboksen herunder.

ANNONCE