Nyhed

Hvordan bliver fremtidens festivaler?

Festivalerne forsøger at forny sig som aldrig før. GAFFA har taget pulsen på udviklingen hos et udpluk af festivalerne i Danmark.

Der findes et utal af festivaler i Danmark i dag. Det er derfor blevet mere og mere nødvendigt for festivalerne at profilere sig i det myriadebillede, der tegner Festival Danmark, når byfester, endagsfestivaler og større festivaler bliver taget i betragtning. Derfor er de store festivaler i højere grad begyndt at involvere samarbejdspartnere og publikummer for at etablere den bedst tænkelige ramme. Roskilde Festival, NorthSide Festival og vinterfestivalen Frost har delt ud af deres tanker omkring at være fremme i skoene og i trit og dialog med sit publikum.

 

Mangesidet udviklingsarbejde


Grundet de tre inddragede festivalers meget forskellige profiler, er deres udviklingsarbejde naturligvis også vidt forskelligt. Om man skal skabe en midlertidig by, eller om man er i en by i forvejen, kan for eksempel være en betydelig faktor, når de tre festivaler arbejder med udviklingen af deres festival. Det er blandt andet noget Roskilde Festival i høj grad må forholde sig til:

– Vores udviklingsarbejde er mangesidet. I virkeligheden gør vi alt, hvad vi kan for ikke at tænke festival. Vi ser os selv som en af de største midlertidige byer i verden. Et af de steder i verden, hvor flest mennesker bor sammen under midlertidige forhold for at opleve noget sammen, som ikke er en flygtningelejr eller lignende. Prøv selv at smage på det. Vi skal bygge et øjebliksbillede af fremtidens by. Det er det, vi tager udgangspunkt i, fortæller Roskilde Festivals udviklingschef Esben Danielsen.

– Hos os handler det rigtig meget om at lære, at det er dialog det handler om, og ikke os, der skal fortælle, hvordan tingene foregår. Det kommer vi alt for tit til at gøre. Vi har udfordret os selv på dialogen, og vi håber, at vi kan blive meget bedre til det, end vi er i dag.


Bæredygtighed og innovation

Således er det til dels også på Aarhus' fremadstormende NorthSide Festival, der bliver afviklet for tredje gang i 2012, og som har udviklet sig til at være en større og større festival.

– Vi har slået os op på, at vi vil være Danmarks bedste, mest bæredygtige, innovative og brugerinvolverende kulturbegivenhed. Det er store ord, men vi realiserer det blandt andet i samarbejde med forskellige partnere. Som udgangspunkt mener vi, at vi er ret stærke på musikken og på kommunikationen, men der er nogle andre ting, vi gerne vil have noget hjælp til, hvor vi har valgt nogle kompetencepartnere.


– Vi har allieret os med WorldPerfect, som er et bæredygtighedsbureau, der skal hjælpe os med at udvikle og udføre en bæredygtighedsstrategi. Innovation Lab hjælper os på innovationsområdet, og Kaospiloterne hjælper os med brugerinvolvering. Det handler for eksempel om den helt almindelige dag til dag påvirkning, de kan komme med, så vi har de ting for øje, i alt det vi laver, fortæller talsmand for NorthSide Festival John Fogde.

Festivalen arbejder ligeledes med deres gruppe af frivillige "NorthSiders", der består af en bred gruppe af frivillige og førnævnte samarbejdspartnere, der i fællesskab udvikler konkrete projekter til NorthSide Festival heriblandt en "camino" fra bymuséet i byen til festivalpladsen, som Mejlgade for Mangfoldighed nu har taget ejerskab over.

 


En del af et fællesskab

Den nylig overståede Frost Festival er en noget anden type festival, der adskiller sig ved, at der ikke er noget festivalarmbånd, der er ikke nogle bestemte scener, og så er det over en hel måned. Koncerterne bliver afholdt atypiske steder, og i år var det for eksempel Palmehuset i Botanisk Have og Zoologisk Museum med flere, samt på en række spillesteder – blandt andet en spejlvendt koncert i Store Vega.  Festivalen havde otte udsolgte arrangementer ud af tretten, og festivalleder Mikael Pass fortæller, at spillestederne de bruger, skal give noget til musikken, mens musikken også skal give noget til det pågældende sted.

– Det skal gå op i en højere enhed. Ellers så bliver det bare en gimmick.


På trods af Frost festivalens alternative form, var der alligevel en art af den sociale festivalfølelse tilstede, mener festivallederen, selvom det var svært:

– Folk var en del af Frost-fællesskabet. Vi kunne se på aktiviteten på de sociale medier, at folk talte om festivalen og følte, at de var en del af noget. Det er også meget sådan vi forsøger at tale til omverden – at invitere folk indenfor. Det, tror jeg, er ret vigtigt. Men det er nemmere at skabe fællesskabsfølelsen, hvis man opererer på en defineret festivalplads i fire dage. Det er klart en større udfordring, når man er spredt ud, som Frost er. Derfor er kommunikationen med publikum og historiefortællingen omkring koncerterne vigtig for os.

Er det det du synes festivalformatet kan?


– Det er det, festivalformatet skal, hvis det skal retfærdiggøre at være en festival. Det skal netop skabe et fællesskab og være et alternativ til den lange række af rigtig gode koncerter, der er året rundt. Det skal gøre noget ekstra for oplevelsen. Ellers er det bare tom luft.

Læs en længere artikel i GAFFAs artikelsektion

ANNONCE