Samtidig præsenterer 3 en ny letvægtstelefon fra LG, der skal tage kampen op mod den velkendte mp3-afspiller.
Teleselskabet 3, der har over 10 millioner kunder verden over, inviterede i dag til pressemøde på deres nye service, en online musiktjeneste der under navnet Music Store skal gøre brugerne i stand til – med hjælp fra en særligt udviklet 3player - at downloade over 45.000 musikfiler samt lytte til 40 radiokanaler. Desuden tilbydes der også 8 videokanaler.
Musikdatabasen er stadig ved at blive optimeret, og 3 forventer, at der til december er 100.000 musikfiler til rådighed. I første kvartal af 2006 skulle Music Store være i stand til at stille ca. 500.000 musikfiler til rådighed og vil således kunne matche nogle af de forskellige web-butikker, som sælger mp3-filer over nettet – f.eks. TDC, Bilka, Føtex m.fl.
3 har med andre ord taget endnu et skridt mod at integrere mobiltelefon og forbrug af digital distribueret musik – og nu også med online adgang til en støt voksende database. Eller som 3 selv formulerer det i den uddelte pressemeddelelse: "Styrken i 3G-teknologien bliver meget tydelig, nu hvor mobiltelefonen hamrer sidste søm i kisten for de gamle mp3-afspillere, der ikke er online."
Musikfilerne downloades i en høj kvalitet (192 kbps) i formatet ACC (ligesom f.eks. iPod), men dog i et beskyttet format. Det er senere tanken, at brugeren med et særligt track-id også skal kunne downloade en mp3-udgave af den fil, man har downloadet til sin telefon, således at man også kan afspille musikken direkte på sin pc eller Mac.
GAFFAs udsendte spurgte nysgerrigt til det musikudvalg som 3 Music Store kommer til at tilbyde: – Musikken leveres især af store selskaber som EMI, Sony BMG, Warner og Universal. Men vi har også et samarbejde med Phonofile, forklarer Henriette Høyer, der er nyansat marketingdirektør hos 3. Netop Phonofile er med til at sikre, at der også er en masse dansk musik til rådighed via 3 Music Store. Phonofile har nemlig i tæt samarbejde med en række pladeselskaber muliggjort distribution af store dele af det danske musikrepertoire.
_ Det betyder at selskaber som f.eks. MBO (som Copenhagen Records er en del af), Cope Records og Crunchy Frog også er en del af vores samarbejdspartnere, tilføjer Rasmus Wolff, der er chef for medie- og kommunikationsprodukter hos 3. – Desuden tilstræber vi også at tilbyde nogle eksklusive services som vi f.eks. gjorde det med lanceringen af Madonnas nye album Confessions On A Dancefloor. – Vi frigjorde et nummer hver dag frem til udgivelsesdatoen, og slags tilbud vil vi blive ved med at tilbyde, supplerer Henriette Høyer.
Efter en mundtlig præsentation fik de fremmødte gæster mulighed for selv at lege lidt med den nye LG U880-telefon og de musikfunktioner, den har. Desværre var der ikke mulighed for at tjekke, hvor hurtigt man kan downloade et nummer, da systemet først aktiveres senere i dag. Rasmus Wolff kan dog fortælle, at man kan downloade en musikfil på ca. et minut, og når det først ligger på telefonen, kan man selvfølgelig lytte til det ligeså mange gange man vil – også hvis man befinder sig uden for 3G-netværket.
Da presseseancen er slut, udstyres GAFFAs udsendte med den nye LG U880-musikmobiltelefon, og nu må de kommende dage så vise, om 3 har skabt en musikmobil revolution…