Nyhed

Boganmeldelse: Mikael Højris - Den Nye Musikbranche 2.0

Obligatorisk læsning for alle nye i musikbranchen

****

Mikael Højris er nok Danmarks mest brugte konsulent inden for musik, og igennem de 30 år han har været i branchen, har han selvfølgelig gjort sig en del erfaringer. Og som alle andre i branchen ser han folk gøre de samme begynderfejl igen og igen. Derfor udgiver han nu for tredje gang en opsummering af de erfaringer, for at hjælpe musikere – og kommende musikere – igennem de første udfordringer. Og der er vitterligt mange udfordringer og faldgruber, men jeg tror rent faktisk, at bogen vil kunne hjælpe mange over de værste af de huller og bakker.

Det er et kolossalt område, bogen dækker, fra de første band-aftaler, indspilninger, publishing, udgivelser, rettigheder og hele vejen op forbi radio og videre ud i verden. En lang række ting, man skal tage stilling til, på forskellige stadier af ambitions-skalaen.


Bogen ser ikke ud af meget; gul paperback, cirka 200 sider, hvoraf masser er næsten tomme. Men den er tætpakket med informationer, eksempler og data. Og yderligere fyldt op med links til videre kilder. Og det er dér, hvor bogen virkelig vinder: Den prøver ikke at fortælle alt. Højris ved godt, at en dybdegående bog om så bredt et emne ville blive størrelse telefon-bog, så han har valgt en helt anden tilgang og kun skrevet det mest basale, men til gengæld informeret tydeligt om, hvor der er grundig og pålidelig viden, hvis man vil vide mere.
 
Mikael taler hele tiden musikernes side af sagen og er skeptisk over for store dele af branchen og dens gyldne løfter. Det kunne være interessant at læse en tilsvarende bog skrevet af en repræsentant fra et major label, men som udgangspunkt er Højris' vinkel nok den mest relevante for de fleste unge musikere, og det er selvfølgelig målgruppen for denne bog. Og for dem er dette en nærmest uundværlig håndbog. Nem at læse, nem at slå op i og nem at bruge som springbræt til videre viden. At man så samtidig kan grine af Højris' kluntede tegnsætning og stavefejl i navnene på de bands, han har rådgivet, er måske en subtil måde ikke at virke for litterær på.
 
Selvfølgelig sælger Højris også sin egen virksomhed som konsulent, men det er også svært at undervurdere alle de punkter i et karriereforløb, hvor man ikke kunne have godt af lidt konkret rådgivning. Og det er et tilbagevendende punkt i bogen: Musik er en business. Det er en forretning og et produkt, og hvis du ikke også ser det aspekt, så taber du til dem, der er bedre til at handle. Også selvom din vare er bedre.
 
Lidt ironisk har Højris valgt ikke at vedlægge en pressemeddelelse af nogen art. Det er lidt sjovt, når nu så meget af bogen omhandler det at sælge sig selv. Det kan skyldes, at Højris er så meget en autoritet på området, at han gætter på, at flere ord er overflødige, men jeg tror nu egentlig, at både Madonna og Metallica stadig laver press statements i forbindelse med plader.
 
Det er nu tredje udgave af bogen, og den sidste kom så sent som i 2010. Jeg fremhævede et par andre ting i anmeldelsen af den gamle udgave, men de er alle gældende for den nye også, så jeg vil anbefale at læse som én fælles anmeldelse, og er altså ikke udtryk for en større forskel i de to udgivelser.
Opdateringen sker, fordi musikbranchen udvikler sig, og det afspejler så også, hvad man bør vide. I den nye bog er der ting som streamingtjenester, crowdfunding og andre nyere tiltag, men der er også punkter, hvor bogen allerede er uddateret. For eksempel fremhæver den TP som en pladebutik, det stadig går godt for…
 
Sammenlagt er dette en virkelig værdifuld bog, der kan spare bands for mange frustrationer og spildtimer. Med mindre man har den tidligere udgave, for så synes jeg egentlig ikke, der er heeeelt nok til en egentlig ny bog. Derfor hedder den så også næsten det samme.

Mikael Højris: Den Nye Musikbranche 2.0, 200 sider, kroner 199,-. Køb bogen i GAFFA Shop.

ANNONCE