De to favoritenavne levede op til deres status under musikkritikernes årlige prisuddeling i Store Vega.
Billede: Mews Johan Wohlert, indfanget af Jacob Dinesen
I modsætning til de andre prisoverrækkelsesceremonier herhjemme, så er vinderne til Årets Steppeulv bestemt af FDM (Foreningen for Danske Musikkritikere; et hold bestående af knap 20 musikskribenter fra landets dagblade). Altså en pris, der udelukkende tildeles musikerne på baggrund af talent frem for salgstal og popularitet. Derfor anses Steppeulven også af musikerne for at være den mest prestigefyldte pris at modtage. Mew og Bikstok Røgsystem var favoritter med flest nomineringer inden showets start, og de levede op til deres statusser.
Linnet og Lynggaard
Først havde Anne Linnet dog fået til opgave at skyde arrangementet i gang inden Klaus Lynggaards velkomsttale. Man fornemmede, at hun var glad for at være tilbage på scenen, og klassikeren ”Smuk og Dejlig” gik rent ind hos et svært begejstret publikum. Den meget omtalte ”Kulturkanon” og ”lorteregeringen” var selvfølgelig i fokus denne aften. Ikke kun i Klaus Lynggaards åbningstale, men også i Tue Tracks improviserede takketale, som han skød af efter at have vundet prisen som ”årets musiker” for sin solodebut ”Rockin’”.
Anderledes upolitiske og afslappede var halvdelen af Kashmir (Asger Techau og Mads Tunbjerg), da de modtog prisen for ”årets livenavn”. En pris de fik, fordi deres fans – efter juryens overbevisning – aldrig bliver mere end 18 somre…
Til at udfylde rollen som indpisker i pauserne mellem de optrædende bands, var DR2’s nye helt, Clement Kjersgaard, blevet inviteret. Den rolle klarede han ganske fint, og fik holdt arrangementet fint kørende, når der var teknisk knas.
Smæk for skillingen
Men gang i den var der i hvert fald da Volbeat gik på scenen, som var aftenens repræsentanter for metalgenren. Nu hedder de ikke Volbeat for sjov skyld, så der var også skruet pænt op for lyden, og den del af publikum, der ikke har været til ”pigtrådskoncert” før, fandt også ud af, at ørepropper er en god ting at have ved hånden, når et overdimensioneret trommesæt bliver rullet på scenen.
Netop Volbeat vandt senere på aftenen ”årets håb”-prisen, som gav dem automatisk adgang til Roskilde Festivals 2006-program. Frontmand, Michael Poulsen, og co. var dog på det tidspunkt allerede gået i gang med det hårde backstage-druk, og var lige ved ikke at dukke op til modtagelsen af prisen, som Clement Kjersgaard efterfølgende var ved at love videre.
Nikolaj Nørlund takkede danskerne for ”stadig at gide lave musik”, så han havde noget, han kunne producere, da han modtog prisen for ”årets producer”, mens L.O.C.’s manager var på scenen og beklage, at Liam ikke havde afsat tid i kalenderen, selvom han blev beæret med prisen for ”årets vokalist”.
Som et tiltrængt pusterum indtog Jørgen Leth og Abdullah S. scenen inden Jens Unmack vandt prisen for ”årets tekstforfatter”; en pris han i sin takketale dedikerede til Joe Strummer (The Clash) og Elvis Presley.
Man fornemmede så småt at pausen nærmede sig, mens Henrik Marstal m.fl. modtog initiativtager-prisen for deres værk ”Den nye sangskat – 175 sange efter 1965”, og Salem spillede for et ukoncentreret publikum, der enten var på vej på toilet eller til ølhanerne.
Fedt-fedte-fedt
I modsætning til de andre awardsshows herhjemme, så formår Steppeulven at holde et nogenlunde højt underholdningsniveau hele vejen igennem, og efter pausen blev der ikke sparet videre på krudtet. Ataf, Burhan G. og Jokeren var på scenen og sparke gang i det så småt tilbagevendte publikum. Selvom det var Ataf, der stod krediteret i Steppeulvens musikprogram, så var det nu stadig Jokeren der hoppede helt frem på scenen, og stjal billedet fra fornævnte og Burhan G. (uanset om det var meningen eller ej).
Anden halvdel af showet bød – logisk nok – på de tungere priser, og Bikstok Røgsystem hev den første hjem for ”årets sang” med ”Fabrik”, som indeholder en gæsteoptræden af Erik Clausen. Han var også med på scenen for at modtage prisen og klar med skarpe ord til regeringen og ikke mindst kulturminister, Brian Mikkelsens Kulturkanon, som Clausen sågar havde lavet en rap om. Den gik noget i retning af ”Fedte-fedt-fedt-fedte-fedt-fedt-fedt” etc.
Inden Figurines’ optræden tog Mew prisen hjem som ”årets komponist”, og Clement Kjersgaard havde et mindre indlæg om Venstres Jens Rohdes fjolleri i programmet Showtime. Havde der været nogen højreorienterede til stede, så skulle de i hvert fald råbe utroligt højt for at overdøve mængdernes jubel efter Kjersgaards joke.
Og der blev riset videre i Bikstoks Røgsystem takketale, da de havde vundet ”årets orkester”-pris. ”Se så at få den skodregering væltet!” var en af parolerne.
Op i Røven
”Pionér-prisen” gik til Kliché. Ekstra Bladets Henrik Queitsch forsøgte at holde en lille tale for dem, mens en temmelig beruset Lars H.U.G. forsøgte at tilfredsstile Queitsch analt med sin netop vundne Steppeulv-statuette. H.U.G. takkede efterfølgende for prisen, som han donerede til ”Læger Uden Grænser”, fordi der ”er for mange bomber i verden i dag”.
Mew vandt den tungeste pris for ”årets album” efter at Kenneth Thordal & Strandvaskerne havde spillet foran en halvtom sal.
Og som rosinen i pølseenden, og som et fint punktum for et fint arrangement, spillede Magtens Korridorer en håndfuld sange, heriblandt det afsluttende cover af Klichés klassiker ”Militskvinder”. Lars H.U.G. kommenterede fra publikumsmængden til en bekendt ”Det var da noget lort hva?”. Men med en joint i hånden ændrede han dog senere overbevisning og mente at ”det var da en klar forbedring i forhold til originalen!”.
Årets Steppeulv er fint arrangement, som rent faktisk er ”helt nede i sutskoene”, som arrangørerne selv beskriver det. Og det er ment på den gode måde.
Vinderne:
Årets Musiker: Tue Track
Årets Livenavn: Kashmir
Årets Producer: Nikolaj Nørlund
Årets Vokalist: L.O.C.
Årets Tekstforfatter: Jens Unmack
Årets Initiativ: "Den nye sangskat - 175 sange efter 1965"
Årets Håb: Volbeat
Årets Sang: Bikstok Røgsystem (feat. Erik Clausen): "Fabrik"
Årets Komponist: Mew
Årets Orkester: Bikstok Røgsystem
Pionér-Prisen: Kliché
Årets Album: Mew: "Mew and the Glass Handed Kites"