Turboweekend var i sidste uge på mini-turné rundt i landet. Læs om GAFFAs møde med bandet og hør om koncerten i Aarhus.
Stearinlysene blafrer og publikum er helt stille i mørket. Afventende og spændte på næste nummer. Én af drengene på scenen hvisker: "Hvad sker der nu?"
Turboweekend er taget på intim-tour for første gang nogensinde, og står nu i et afdæmpet konferencerum på Scandic Hotel i Aarhus foran 125 siddende gæster. Drengene har glemt deres set-lister. Heldigvis har trommeslageren Martin en velfungerende klæbehjerne, og kan guide de andre videre til næste nummer.
Scenariet afbilleder den afslappede stemning fra koncerten meget godt. Turboweekend har barberet deres numre ned til et minimum, og omarrangeret velkendte sange som "Trouble is", "Into You" og den nyere "On My Side" fra deres seneste album "Fault Lines". Resultatet er en mere nærværende og nøgen koncert, hvor både publikum og band kommer tættere på hinanden.
Ideen til en række koncerter med et minimalt set-up har været i støbeskeen længe. Sidste år optrådte forsanger Silas Bjerregaard til "Naked" koncerten på Spot-festival, hvor artister som Ane Trolle og Johan Olsen også deltog. Her fortolkede musikerne deres egne numre, kun akkompagneret af pianisten Gustav Lungren. Turboweekend har også tidligere deltaget i P3's skurvognssessioner på Northside festival, hvor de har indspillet egne numre og covers i mere "akustiske" rammer. Begge dele fik rigtig god respons, og derfor besluttede drengene at udvide deres radio-turné rundt i landet, til også at omfatte reelle koncerter, men dog kun på små, alternative scener og med et lille publikum. Ifølge Morten Køie, bassist, er håbet, at en ny stemning folder sig ud i numrene og både band og publikum bliver udfordret, fordi de skal tænke anderledes:
"Det giver noget nyt og noget friskt. For eksempel "Into You", den har vi spillet siden 2006. Nærmest hver eneste gang vi har spillet en koncert, der har den været på set-listen. Så at spille den anderledes, som i dag, det gør det bare sjovere, og der bliver mere fri leg".
Og netop friheden til at spille sangene på en ny måde vægter drengene højt. Udtrykket bliver mere ægte og transparent, som Silas uddyber:
"I et normalt set-up, der er dynamikken aftalt på forhånd, for at det hele passer sammen. Der er mange ting, der er som de er, og så skal man ligesom spille omkring dem. Her laver vi al den lyd der er på stedet, og det gør det hele meget mere organisk. Jeg kan også mærke, at vi dynamisk lytter mere til hinanden. Fra publikums side har jeg også hørt, at det er første gang de har lyttet til teksten", griner han.
For Morten giver det også god mening at publikum føler sig mere inddraget i koncerten på denne måde:
"Hvis man ikke er musiker, så kan det normalt godt være lidt komplekst at forstå, hvor alle lydene kommer fra. Det kan hurtigt blive sådan lidt "Hov! Hvor kom den der ting fra?" Og så er det egentlig Anders (pianist), der står og skruer på sådan en touch screen ting. Her kan publikum tydeligt se hvad vi alle sammen laver, og det afmystificere det nok lidt."
Læs en længere udgave af interviewet med blandt andet historien om en kvindelig fan, bandet måtte bære i seng, i GAFFAs artikelsektion.