x

Danmarks Radio sejler kommercielle radioer agterud

Danmarks Radio sejler kommercielle radioer agterud

Mediawatch.dk skriver i dag, at noget nær en katastrofe har ramt kommerciel radio i Danmark her i starten af 2006. Kommercielle radiostationer oplever en nedgang i omsætningen på 25–30 procent. Statsradiofonien har med sine licenskroner snuppet majoriteten af lytterne. Hele 75 procent af alle danske radiolyttere har stillet ind på DR. DR's P4 har i øvrigt overtaget næsten alle lytterne fra det nu lukkede Sky Radio.

Adm. dir. hos Mediaedge:cia, Carsten Krogh, vurderer, at hele året ender mindst ti procent lavere end i 2005. Problemet er, at 2005 blev regnet for et godt år for kommerciel radio. På den baggrund mener Krogh, at 2006 bliver på niveau med 2004, hvilket vil fastholde de kommercielle stationer i økonomiske problemer.

Økonomisk går det heller ikke for godt for de resterende kommercielle stationer. Radiostationer som 100FM, The Voice og Radio 2 formår stadig ikke at levere overskud til deres respektive ejere, og det er på trods af en fremgang i 2005 på hele 30 procent. Danmarks Radio må dermed siges at være på vej tilbage til monopolet.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA