Nyhed

Læsernes spørgsmål til Roskilde Festival 2013

Festivalen har netop offentliggjort årets program med 82 nye navne. Vi har fanget musikchef Rikke Øxner.

I dag præsenterer Roskilde Festival årets program, hvor der figurerer i alt 82 ikke tidligere udmeldte navne. Ingen nytilkomne i plakatens topkategori, men flere varme navne i næste seedningslag. Anmelder-darlingen James Blake, rock-rebellerne i Black Rebel Motorcycle Club, den nye r&b-komet Miguel, godt med ny punk og så videre.

Alt sammen navne som læserne ikke har haft mulighed for at forholde sig til på forhånd, inden I fyrede jeres spørgsmål af til Roskildes (efterhånden mangeårige) chefbooker Rikke Øxner. Årets program vil – som altid fristes man til at sige – blive mødt med lige dele ris og ros, hvilket også er reflekteret i de mange indkomne spørgsmål. Spørgelysten har været stor, tiden knap, men en glad og tilfreds Rikke Øxner svarede beredvilligt på GAFFA læsernes spørgsmål omkring  hjertebarnet Roskilde Festival.

Kunne det ikke tænkes, I kunne få The Rolling Stones til at komme og spille på "deres" gamle scene?? De kommer jo hjem fra USA og Canada inden Roskilde. (De spiller jo i London d. 6. juli). Så evt. få dem til og lukke og slukke søndag d. 7 vil være fedt. (Dennis Nielsen)


Rikke Øxner (RØ): – De er ikke på turné som sådan, men har valgt at spille på Glastonbury, som jo er Europas største, og deres oprindelige hjemland og lidt egen baghave kan man sige. Generelt er det svært at tiltrække de allerstørste, som typisk vil kunne tjene væsentligt mere på at sætte deres egne koncerter op på steder som Parken osv. Men der er en vis bevægelse, mange store artister vil gerne ud for at vinde nyt publikum uden for deres egne rækker. Der var mange, der aldrig troede, at vi kunne præsentere en artist som Bruce Springsteen, men det lykkedes. Og jeg ved, at der var mange som egentlig havde planlagt at være på vej over til Bon Iver, som endte med at hænge til "The Boss" på Orange. En artist som Eminem er også begyndt at åbne op for festivaler, men kalenderen passede desværre ikke i år

Først og fremmest tak for de mange musikalske oplevelser og overraskelser, du og resten af bookingteamet har givet mig igennem 14 festivaler! Hvorfor er D-A-D ikke en naturligt kandidat til programmet mere? Skal jeg acceptere, at de nye D-A-D er Volbeat, og er det dem, som repræsenter toppen af dansk rock på festivalen i år? (Brian Sandgaard)

RØ: – Jeg vil ikke sige, at et band som D-A-D pr. definition aldrig kommer til at spille på Roskilde igen, men som altid har vi rigtigt meget at vælge mellem og skal jo have det samlede regnestykke til at gå op. Det samme gælder et band som Sort Sol. Vi tager tit et tilbageblik og tager gamle koryfæer op, men generelt er vi en festival, som primært satser på bands, der har storhedstiden foran sig, og kan ikke være for tilbageskuende. Hvad Volbeat angår, er der vist ingen tvivl om, at vi taler om et band med international succes på rockscenen, det er jo helt fantastisk, så dem glæder vi os rigtigt meget til at have igen. Så kan vi i dag også præsentere stærke rocknavne som Black Rebel Motorcycle Club, Turbonegro og Airbourne (fede australske AC/DC-kloner, tjek dem ud!!, red.). Der sker rigtig meget på den scene i dag, og der synes jeg, at vi er godt med.


Flere af os er mere end tilfredse med programmet, og ser festivalen som en fantastisk mulighed for at se og lære nye bands at kende. Kunne vi få Atoms for Peace (Thom Yorke m.fl. red.) samt The Gaslight Anthem i dag, ville det heller ikke gøre noget. Det ligger jo lige til deres kalendere. Som så mange andre har jeg også spørgsmålene: "Kan Roskilde få Daft Punk til at komme? Eller Rage Against The Machine?  eller "Får vi Tool tilbage? Eller Bowie?". Nu har jeg været på Roskilde Festival de sidste fir år i træk (og har billetten til sommer), og hvert år har det været fantastisk – så tak! Fortsæt det gode arbejde. Mvh Mikkel Neubert

RØ: – Gaslight Anthem har spillet for nylig (i Vega, red.), så dem så vi bort fra. Vi ville rigtigt gerne kunne have præsenteret Atoms for Peace (som også andre læsere har efterspurgt, red.), men her var det igen kalenderne, der ikke passede. Hvad angår Daft Punk og Rage Against the Machine taler vi sådan nærmest top to på vores ønskeliste. Desværre ikke i år, men vi har ikke opgivet håbet fremadrettet. Bowies comeback er flot, men de holdt kortene temmelig tæt på kroppen, og vi kender ikke hans eventuelle live-planer, men er en stor og vigtig kunstner, vi gerne vil kunne præsentere, hvis tingene flasker sig.

Et ærligt svar, tak!! Er I tilfredse med billetsalget – so far? Og hvordan er det i.f.t samme tid sidste år ? Upcoming festivaler som Northside (som pt. ligger 12 pladser over Roskilde på Festivalsearchers liste over lineup-rank, red.) og svenske Way Out West har med et budget baseret på et langt, langt færre antal betalende gæster alligevel lykkedes at fremvise nogle navne – mellemstore og headliners som RF har forbavsende svært at fremtrylle. Er I ikke bange for, at andre festivaler løber med jeres kunder? Køber I bands for dyrt? Jeg følger med, synes jeg, men der er godt nok mange navne, jeg aldrig har hørt om. Bliver de ikke bare købt, fordi de debuterende bands/solister er de billigste? Tommy Michael Kristensen


RØ: – Billetsalget ligner det fra sidste år, og det mønster, vi kender. Det er typisk, når foråret kommer og det endelige program bliver præsenteret, at salget traditionelt for alvor tager fart, og normen er generelt, at vi kan melde udsolgt i den sidste uge op til festivalen, og indtil videre ligner det mønsteret for de senere år. Vi har 82 nye bands på plakaten i dag, og kommer nok til at præsentere cirka 15 artister inden vi går løs, hvor 1-2 navne vil være i den absolutte topklasse. NorthSide har gjort det flot, men generelt sammenligner vi os med festivaler, hvor der indgår camping. På NorthSide går du hjem og sover efter dagens program, hvor vi er et alternativt samfund i en uge+, det er to helt forskellige ting. Men konkurrence er fint, og kan også stimulere, og når vi kigger på fx Copenhells program, føler vi selv, at vi er godt med i den lydtunge ende af skalaen. Så ved vi af erfaringer, at vi har enorm trafik på ikke mindst de sociale medier, jo tættere vi kommer, så vi er fortrøstningsfulde. Vi udtaler os aldrig om prisen på de enkelte artister, men det er vigtigt for os at sværvægterne i toppen ikke bliver så dyre, at der ikke er råd til bredde og mangfoldighed i det samlede udbud. Så ved vi, at Roskilde rangerer højest for de fleste nordiske bands (og for den sags skyld mange internationale, red.), og det giver os selvfølgelig en økonomisk fordel i forhandlingssituationer. Artister vil rigtigt gerne spille på festivalen. Vi har folk med forstand på de enkelte genrer, og er i en meget intens, stor og levende dialog med en et bredt udsnit af vores publikum, ikke mindst på de sociale medier. Det er en god basis for at kunne følge med, og foretage de rette valg.

Booker I Rammstein? Hvis I ikke gør det i år, vil det være uforståeligt. I booker igen og igen fx Slipknot, mens Rammstein ikke har været på Roskilde siden 2002. De er Europas største metalband og har, som amerikanerne siger "The best show on Earth". Alexander H.

RØ: – Her kan jeg give et helt enkelt og konkret svar. Rammsteins nuværende produktion er simpelthen for stor til Orange Scene.


Tak for flot musikprogram. Er mulighed for at booke AC/DC til næste års festival ? AC/DC har sagt, at de vil gerne spille på flere festivaler i fremtiden?

RØ: – Det kunne være fantastisk at præsentere dem en dag, men måske er deres produktion også for stor til Orange Scene

Til dig og de andre bookere skal der lyde en stor tak. Jeres program er alsidigt, og det er altid en fornøjelse at udforske jeres line-up. Roskilde Festival er med til at udvide min musikalske horisont, og dette gælder for hvert år. Mit spørgsmål går på, om man i fremtiden vil kunne se et større fokus på genrer som jazz og klassisk musik?


RØ: – Det vil typisk være i forhold til cross-over-tendenser, som man fx har set det i ret stort omfang i relationen mellem hiphop og jazz. Så kan vi præsentere nogle artister med stærk forankring i klassisk musik i år som Ekkozone, som har 18 musikere med sig.

Booker I Psyched Up Janis til næste år i anledning af "Swell"-lp'ens 20 års jubilæum?

RØ: – Sune Wagner er jo lidt af en gammel kending, og det er altid godt med gode forslag. Det er ikke udelukket, men føromtalte problematik, som med navne som D-A-D og Sort Sol, betyder, at hovedvægten af programmet kommer til at pege fremad.


Jeres punkrock-program er igen i år virkelig tyndt. Har I overhovedet nogen til at finde de nyere punkrocknavne, der ikke nødvendigvis er P4K eller /mu/-approved? Får vi et navn i Bad Religion/NOFX-klassen?

RØ: – Det spørgsmål er jeg rigtig glad for at få stillet og håber, at læseren – og ligesindede – sætter pris på nogle af de nye navne på plakaten. Suicidal Tendencies er stærkt navn, med en lang historik, og Fidlar og Pissed Jeans er gode, nye punknavne, og så er vi glade for at præsentere danske Iceage, som har gjort det rigtig godt, også ud over landets grænser. Og så kan vi ikke komme uden om, at Pitchfork- segmentet er vigtigt (også) i forhold til denne genre.

Jeg synes, at det halter på rock-siden – afrikansk world music og dubstep er fint, men hvor er rocken?? Det er jo det, I plejer at være gode til.


RØ: – Her er vi glade for at kunne præsentere navne som Black Rebel Motorcycle Club, Airbourne og Turbonegro i dag. Så kommer et gammelt ikon som Henry Rollins og laver fire forskellige Spoken Word-performances. Rocken er en vigtig del af festivalens DNA.

Hvad med en ung og fremadstormende rocksanger som Mads Langer eller en gruppe som The Storm. Generelt er der for meget, som man overhovedet ikke har hørt om, og som man ikke kan synge med på?

RØ: – Igen et spørgsmål om tilvalg mere end fravalg. Det kan sagtens være, at Mads Langer spiller her en dag, og vi har jo heller ikke Lukas Graham eller Rasmus Seebach på plakaten. Fælles for de navne er også, at det er artister, som har spillet rigtigt meget rundt omkring i Danmark. Men det danske er vigtigt, og vi er glade for i år at have navne som fx Marie Key, MØ, Quadron, When Saints Go Machine og Vinnie Who på programmet.


Hvorfor tager Roskilde ikke, som den fremadsynede festival, den gerne vil være, konsekvensen af, at musikken har ændret sig væk fra stadionrock, og at de relativt få navne, der kan fylde scener som Orange, hellere vil tjene det 5-10-dobbelte på en koncert i Parken eller en pløjemark i Horsens. Samtidig er der logistisk kaos, hver gang en god kunster skal spille i et af de små telte, og mange må gå forgæves. Nedlæg Orange Scene og indfør fire telte a la Arena og meld ud, at man ikke booker meganavnene (Rihanna, Coldplay, Prince, Springsteen m.v.), men til gengæld kan have 30-40 superfede sublinere og stadig en masse upcomings og nichebands?

RØ: – Det er en relevant overvejelse, som vi er opmærksomme på. Men vi ved, at den store, samlende fælles oplevelse er rigtig vigtig for mange, og mener, at Orange Scene fortsat er relevant og central. Men helt bevidst kører vi et kortere program på Orange – det starter typisk senere og slutter tidligere – også for at få publikum ud på de mange andre scener. Men det bliver da super fedt at kunne se Kraftwerk på Orange, og der kan sagtens også komme historiske artister på den scene fremover. Kunstnere som Dylan og Neil Young inspirerer jo fortsat rigtigt mange nye, unge bands. Vi prøver at tilgodese begge sider, og med et genremæssigt varieret program på i alt omkring 200 artister mener jeg, at der er rigeligt med muligheder, for at sammensætte sine egen nichefestival, hvis det er det, man er til.

JEG VIL HA' BIKSTOK!!!


RØ: – God artist, men det bliver nok desværre ikke i denne omgang.

KoRn spiller i Tyskland d. 4. juli og i Sverige d. 6. juli - en visit på Roskilde d. 5. ville være fuldstændig fabelagtigt!

RØ: – De har været i spil, men det er endt med, at der er kommet nogle andre beslægtede navne på programmet.


Det delte vandene, da I annoncerede Rihanna som hovednavn på årets festival, og mange er bange for, at det har ædt budgettet. Hvilke bevæggrunde ligger der bag, at en historisk rockfestival vælger at have tidens vel nok største popdronning øverst på plakaten?

RØ: – Der kommer i alt 80.000 mennesker, og Roskilde er en festival, der skal kunne byde på mange forskellige oplevelser, og så har vi en prispolitik med fokus på, at enkle topnavne ikke må gøre, at bredden og nicherne må lide. Vi har rødder i rocken, men har med årene udviklet os til meget andet end det, og vil rigtig gerne – også – kunne byde til den store popfest. Vi har tidligere haft succes med fx Kanye West, og første gang ,vi præsenterede Robbie Williams, blev det mødt med massiv kritik, men hans optræden endte med at blive så stor en succes, at vi måtte hyre ham igen senere. Mange har sagt, at Rihannas publikum måske kun vil købe endagsbillet, men vi har kun 5.000 til salg. Det kan godt være, at en del af hendes publikum ankommer med en anden indstilling til festival-livet end flertallet, men lur mig, om de ikke falder i efter noget tid, og bliver ligesom alle os andre.

Smukfest siger, at deres publikum har en gennemsnitsalder på omkring de 35, hvor Roskilde Festivals er væsentligt lavere. Kommer det til at holde stik fremover?


RØ: – Vi har ligget temmelig konstant på et gennemsnit omkring 23-24 år, hvor den aldersgruppe, der er allerflest af – medianen – er de 21-årige, og det ligger godt til os. Der er tradition for, at der kommer rigtigt mange unge, men det er ikke en festival for børn. Hvis venner og bekendte spørger mig, hvornår jeg mener, at deres børn er modne til at tage på festival, er mit svar typisk "når de ikke længere har brug for en livline til mor og far", og det er jo forskelligt for den enkelte.

Hvad er du hhv. gladest for og mest ærgerlig over i dag, hvor I præsenterer plakaten for Roskilde Festival 2013?

RØ: – Det er jo vores lille barn, så hver gang en god booking er lykkedes, kommer smilet frem. Jeg er glad og stolt over, at vi kan præsentere et program, der går lige fra den helt store iscenesættelse med Kraftwerk til et lille anarkistisk foretagende som Synd og Skam, at et hav af genrer bliver repræsenteret, og at der kommer omkring 200 artister i alt, fra minimum 33 forskellige lande. På minussiden er nok, at man ikke kommer til at høre hverken Daft Punk eller Rage Against The Machine i år.


ANNONCE