Jonas Bjerre: Apparatjik falder mellem to stole

Jonas Bjerre: Apparatjik falder mellem to stole

Jonas Bjerre er en travl mand for tiden. På fredag giver han koncert med Apparatjik på Statens Museum for Kunst i København, og så er Mew – endelig, fristes man til at sige – tilbage i studiet, hvor der arbejdes på nyt. GAFFA har talt med Jonas Bjerre om at jonglere flere projekter på én gang, om hvad Apparatjik egentlig er for en størrelse, og hvordan det går med Mew-indspilningerne.

Apparatjik blev dannet i 2008 som et midlertidigt velgørenhedsprojekt, men drengene fandt hurtigt ud af, at det var hyggeligt at hænge ud og lave musik sammen. Siden er det derfor blevet til to albums og en række liveshows verden over for Apparatjik, som udgøres af de markante kræfter Jonas Bjerre (Mew), Guy Berryman (Coldplay), Magne Furuholmen (A-ha) og Martin Terefe (producer for blandt andre Cat Stevens, Train og Mary J. Blige).

Men det er ikke bare så ligetil, det der med at indspille musik sammen, når man hver især har flere jern i ilden og bor langt fra hinanden. Derfor er vilkårene lidt nogle andre, og Jonas Bjerre fortæller:

- Vi indspiller meget sjældent, men når vi så mødes, er det tit meget intensivt. Vi har haft nogle perioder, hvor vi har taget en uge i London her og en uge i Oslo der og arbejdet virkelig intenst. Det er meget flygtigt. Og på samme tid går vi meget eksperimenterende til værks, da vi jo har vidt forskellige baggrunde, og det handler meget om at smide en masse ideer ind i en sammenhæng og se hvad der så kommer ud af det. Og der kommer altid noget sjovt ud af det.

Hverken kunst eller musik

Og hvad er så Apparatjik egentlig for en størrelse? Apparatjik er kendt for særprægede liveshows, hvor koncertformatet i den grad bliver udfordret. Apparatjik er et kreativt frirum, hvor grænser afprøves, og hvor scenen indtages med lige dele musikalske og visuelle islæt. Drengene har spillet på prestigefyldte kunstinstitutioner som Serpentine Gallery i London og på Neue Nationalgalerie i Berlin. Jonas Bjerre fortæller selv om konceptet:

- Vi fandt hurtigt ud af, at vi gerne ville lave noget med de sange vi nu engang havde. Men vi havde jo alle bands ved siden af, på nær Martin Terefe, og havde derfor ikke tid til eller brug for at lave et "normalt" band. Vi besluttede os for i stedet at bevæge os ud i en eller anden kunstform, og man kan sige, at vi lidt falder mellem to stole: vi er hverken kunst eller musik. Derfor er det også oplagt, at koncerterne ofte foregår i kunstneriske sammenhænge på museer og gallerier.

Og på fredag giver Apparatjik koncert på et sådant, nemlig på Statens Museum for Kunst. Med sig har Apparatjik en kube, som de kalder "The Light Space Modulator", som vil indramme og iscenesætte gruppen under koncerten. På samme tid vil kuben fungere som det visuelle centrum, hvor et væld af lyde og billeder mødes. Jonas Bjerre fortæller lidt om, hvad publikum kan forvente til den koncert:

- Det bliver jo en koncert på en mere utraditionel måde, der kommer til at bestå af en masse forskellige elementer, som skyggespil, animationer og selvfølgelig live-optræden. Men det bliver på en anden måde end en normal koncert, og vi finder altid på nye elementer, når vi spiller et show. Så jeg ved faktisk ikke engang selv helt, hvordan det bliver endnu, griner Jonas og fortsætter:

- Det er jo heller ikke en almindelig scene, hvor man står og spiller over for et publikum på den sædvanlige måde. Man kan sige, at scenen er mindre en scene og mere et objekt, man kan betragte, gå rundt om, lytte til og være i rum med. På den måde er det igen meget passende, at det er på et museum.

Hemmelighedsfulde Mew

Jonas Bjerre er i øjeblikket i studiet med de andre drenge fra Mew for at arbejde på nyt materiale. Han er forholdsvis hemmelighedsfuld omkring det nye album, men fortæller lidt:

- Jeg har ikke rigtig noget konkret at fortælle, andet end at vi er ved at lave et album, og at det går enormt godt. Lige nu er vi i skrivestadie, men snart i indspilningsstadie, sådan lidt af hvert faktisk. Jeg kan heller ikke rigtig sige noget om, hvornår det kommer ud. Det kommer lidt an på forløbet, og det er svært at sige noget om på nuværende tidspunkt.

I stedet vil jeg vide lidt om samarbejdet, Mew har indgået med Bang og Olufsen og den nye linje B&O Play med fokus på de digitale forbrugere. Også her er Jonas Bjerre meget hemmelighedsfuld:

- Vi udvikler noget sammen, som vi alle er rigtig spændte på. Men hvad der er, er hemmeligt, men jeg kan godt afsløre, at der kommer noget i år.

Vi må fortsat vente i spænding. Afslutningsvist fortæller Jonas Bjerre lidt om, hvordan det er at jonglere flere projekter på én gang:

- Det kræver, at man er meget arbejdsom. Det tager meget af min tid, men det er begge lidenskaber for mig, og jeg kan rigtig godt lide at arbejde med kreative ting, så det føles ikke som et hårdt læs. Jeg ser Apparatjik og Mew som to meget separate ting. Apparatjik-projektet er lidt skørt, og fuldstændig uden en bestemt æstetik, man skal forholde sig til. Man kan bare fyre skøre ideer af, og hvis man træder ved siden af, hvilket man jo gør engang imellem, så gør det ikke så meget. Det er meget løst, og det er dét, der er fornøjelsen ved det. På den anden side har jeg den modsatte ting, som jeg heller ikke vil undvære. Det er noget, man har bygget op i lang tid og finpudset og nået frem til, hvad man gerne vil med. Det er en fornøjelse.

Koncerten med Apparatjik foregår på Statens Museum for Kunst på fredag den 3. maj klokken 22.00. Der er stadig billetter til koncerten, og dem kan du finde via GAFFA Live.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA