Nyhed

The Psyke Project: "Guillotine" – sang for sang

Det danske hardcore/metalband fortæller om deres nye album nummer for nummer

I dag udgiver det danske metal/hardcoreband The Psyke Project deres femte album, "Guillotine", og i den forbindelse har vi fået bandet til at gennemgå det nye album, sang for sang. Forsanger Martin Nielskov taler om det lyriske og tematiske indhold og guitarist Christian Bonnesen taler om skrive- og indspilningsprocessen i forhold til de enkelte af de 11 sange på albummet.

Overordnet siger Nielskov følgende om albummet: "Teksterne på "Guillotine" har igen mennesket som enkeltindivid som sit omdrejningspunkt. Dog er de denne gang båret af det mørke og negative aspekt, som mennesket også indeholder. På "Guillotine" er det 11 numre om, hvor modbydelige vi kan være mod os selv og andre".

Og Bonnesen tilføjer en musikalsk og produktionsmæssig vinkel: "Allerede fra første dag vi begyndte at snakke om at lave næste album, var intentionen altid, at det skulle være så kompromisløst, stilrent og ondt som muligt, i endnu højere grad end på "Dead Storm". Men på trods af den generelle trykkede stemning albummet har, så er det nok vores mest rockede til dato. Også det samlede værk var udfordringen med "Guillotine", hvilket jeg synes vi har formået at skabe. Produktionsmæssigt valgte vi en mere rå tilgang en sidst, og det var lidt nervepirrende at skulle indspille et album med så smadret en produktion. Men sangene var rigtige denne her gang og med Jacob Bredahl ved roret til at tale os ned, når vi blev bekymrede, endte det lykkeligt."


I den seneste måned har The Psyke Project streamet "Guillotine" via Bandcamp, hvor albummet har været det 8. mest solgte metalalbum world wide i de to første uger af april. Her er det værd at bemærke, at placeringen skyldes donerede penge fra brugerne, da bandet har gjort albummet tilgængeligt som enten fri download eller pay-what-you-want på sitet.

I dag 6. maj udkommer "Guillotine" så endeligt fysisk som gatefold 180 grams vinyl med indlagt cd, i første omgang i et begrænset oplag på 500 eksemplarer. Albummet udgives af bandet i samarbejde med fem forskellige metal/hardcore-labels over hele Europa. "Guillotine" blev indspillet live på syv dage, produceret af Jacob Bredahl i dennes Dead Rat Studios i Århus.

Bandet består af følgende medlemmer:

Martin Nielskov: vokal
Mikkel Vadstrup Schmidt: guitar
Rasmus Gajhede Sejersen: trommer
Christian Bonnesen: guitar
Jeppe Skouv: bas


The Psyke Project tager 7. maj på en Europaturné, der slutter på Beta i Købennavn lørdag den 18.  maj. Find billetter via GAFFA Live.

Guillotine

Nielskov: – Handler om, hvordan vi kan lyve os til sandhed, selvom vi vel og mærke er indforstået med, hvilke konsekvenser dette kan have for vores omgivelser "On lies we sail from the bay of mistakes". Man kan sige det meget simpelt: "man er den mand, man er".


Bonnesen: – Faktisk et af de første numre, vi begyndte at arbejde med til albummet, men et af de sidste, vi blev færdige med. Vi havde før et andet riff, som bar sangen, men det virkede ikke rigtig, så vi endte med at gøre b-stykket til hovedriffet og smide et par ekstra riffs ind og vupti, så havde vi albumåbneren. Jeg føler, at det her nummer beskriver vores album rigtig godt stemningsmæssigt.

Death Sight

Nielskov: – Alle leder efter deres mål her i livet, men der kan være mange grunde til, man ikke kan nå det ved egen hjælp. Vi er hurtige til at afskrive venner, hvis vores veje ikke fører samme sted hen. Det er en tekst om, hvor skrøbelige selv de bedste venskaber er, selvom vi tror det modsatte.


Bonnesen: – Et af de sidste numre vi blev færdige med at skrive, faktisk blev vi færdige med det, den allersidste dag vi indspillede. Vi var allerede så småt begyndt at diskutere, om vi skulle give op, for vi kunne ikke helt få strukturen til at sidde. Men vi valgte at give sangen en sidste chance, så vi tog vores guitarer tilbage til hostellet og skrev det færdigt dagen, før vi indspillede det. Det sidste riff blev skrevet i studiet, udelukkende fordi vi havde den lyd vi havde. Jeg føler, at vi sagtens kunne have skrevet et album til, hvis vi jammede i studiet, udelukket baseret på den lyd.

The End

Nielskov: – Vi er hurtige til at dømme hinanden.


Bonnesen: – Det her nummer er grunden til at jeg sagde ja til at spille i bandet. Det var altid håbet at vi kunne lave sådan et nummer sammen. Stilmæssigt kunne det sagtens stå side om side med "Daikini". Det her nummer blev mere eller mindre også skrevet færdig i studiet, da vi havde et andet mellemstykke, som heller ikke fungerede. En sjov anekdote: Jeg lå og sov på vores hostel, mens Mikkel og Rasmus sad og diskuterede, hvad de skulle gøre med det stykke. Jeg må have hørt det i min søvn, for jeg rejste mig op og spurgte dem, hvad de havde tænkt sig. De svarede, at de snakkede om noget andet (jeg kan være lidt kontrollerende mht. sangskrivning), og jeg lagde mig pænt igen. Jeg kan intet huske af dette, men når man indspiller, lever man og ånder musikken. Mikkels nye mellemstykke er nok mit yndlingsstykke på skiven. Specielt da Martin optog sin vokal, stod Rasmus og jeg med gåsehud og jublede. Dommedag!

Partisan

Nielskov: – Når lov og pligt gennem religion bliver en mands vilje, vil man aldrig helt og holdent blive et enkelt individ. Vi tror og beder til noget, der aldrig vil ske.

Bonnesen: – Det her nummer var et sats. Nok noget af det mest simple musik, som vi nogensinde har lavet. Men det virker. Vi valgte i studiet at stemme ned til drop G, hvilket jeg synes klæder nummeret. Det er også et af de numre, som der er blevet pillet mindst ved, efter vi havde skitsen klar.


The Mute

Nielskov: – "The mute speaks no evil, the sick withers away"

Bonnesen: – Et skægt nummer. Sangen er baseret på et riff, som var i et nummer, der ikke kom med på skiven. Også en helt ny ting for os, da det decideret er et filler-nummer lavet til at give skiven en rød tråd.


Empire

Nielskov: – Hvis man virkelig skal kunne forstå og respektere sandheden, skal man vide, hvor ustabil den i virkeligheden er.

Bonnesen: – Det her er Rasmus' nummer. Hovedriffet blev lavet omkring den tid, hvor vi blev færdige med Ebola (split-ep med As We Fight, 2011), og det er efter sigende det riff, som gav ham lyst til at lave albummet. Vi sad fast i det meget længe, men pludselig sad den.

Ghost Fight


Nielskov: – Skal man give chancer gennem hele sit liv, da man er overbevist om, at man er et godt menneske og ikke fortjener sin skæbne, for så i sidste ende at lade sine frustrationer gå ud over dem, der mindst fortjener det? Er dette menneskets virkelige cyklus? 

Bonnesen: – Det her nummer startede, sidst Jacob Bredahl spillede med sit band The Kandidate på Beta. Jeg mødtes kort med Jacob ude ved vores øvelokale, og vi faldt i snak om, at der ikke var noget punk på albummet indtil videre. Han fik plantet idéen, for lige efter gik jeg op og skrev en masse riffs. Vi prøvede det lidt af, og så kom Mikkel på det fuldstændige sindssyge kaosstykke mod slutningen. Nummeret blev skrevet færdigt over en weekend.

Hell Is Other People

Nielskov: – "We have to be careful about the future because the future is the right hand of Grief."


Bonnesen: – Det her nummer er mit hjertebarn. En af de satans sange, som man bare ikke kan få til at lyde rigtig, men man VED, at potentialet er der. Den tog sin tid at få færdig, faktisk rykkede vi rundt på strukturen helt indtil, at vi indspillede den udgave, der er på skiven. Jeg er dog tilfreds nu. Det er en vokser!

When Man Became God (instrumental)

Bonnesen: – Jeg stod i øveren og jammede lidt på melodien, bare sådan løst, og Jeppe besluttede sig for at følge mig. Det endte med, at vi spillede lidt forskudt af hinanden, men på trods af det, lød det godt. Der gik ikke mange minutter, så havde vi et nummer. Dejligt når det sker på den måde. Jeg er også glad for, at vi gjorde det, for albummet har brug for en lille pause for al den ondskab, så jeg syntes, at det var på sin plads at have det på skiven. Nok det sværeste nummer, jeg har indspillet, da der ikke er nogen trommer.


Good For Nothing

Nielskov: – Kroppen vi sidder i nu er den, vi vil dø i. Derefter vil vi for altid være væk. Selvom vi ikke kan udstå livet, er det det eneste, vi har. Det eneste, vi efterlader, er vores handlinger

Bonnesen: – Hovedriffet er faktisk fra omkring den tid, vi lavede "Dead Storm", så det må være fire år gammelt nu. Jeg havde glemt alt om det, indtil jeg fandt det indspillet på en gammel mobiltelefon. Nummeret blev skrevet færdigt tilbage i slut-2011, og vi har ikke pillet så forfærdeligt meget med det siden. Det virkede bare.

Menneske


Nielskov: – Et digt om, hvordan vi mennesker prøver at kopiere alt det smukke i universet til vores egen selvkonstruerede opfattelse, hvilket kun vil medbringe død og sorg.

Bonnesen: – Nok det nummer, vi har på skiven, som er mest hen ad "Dead Storm". Der er ikke meget at fortælle ud over, at det blev skrevet på en meget dynamisk måde med meget sammenspil mellem Mikkel og jeg på rifffronten. Hovedriffet blev fundet på i S-toget på vej ind til øvelokalet, haha! Sært sted at blive inspireret. Jeg elsker stykket, hvor Jeppe og Martin synger sammen, det giver en fed effekt.

ANNONCE