x

Nye muligheder for musikere uden kontrakt

Nye muligheder for musikere uden kontrakt

Den nye store skandinaviske online musikforretning Prefueled.com går helt nye veje for at udvikle musikindustriens muligheder på Internettet. Derfor lancerer Prefueled.com nu Prefueled Unsigned – en ny stor professionel online distributionskanal for artister uden pladeselskab. Registreringen af artister begyndte igår.

Prefueled Unsigned er en service på Prefueled.com, hvor ”unsigned” artister – dvs. artister uden tilknytning til et pladeselskab – kan få mulighed for at distribuere deres musik ud til hele verden. De enkelte artister og bands får mulighed for at registrere sig og uploade deres egen musik og musikvideoer, som brugerne kan downloade. Artisterne bestemmer selv priserne på deres musik – eller om musikken skal kunne downloades gratis.

Foruden musik og musikvideoer får artisterne også mulighed for at uploade cover til albummet, pressefotos, biografier, pressemeddelelser, invitationer til events og release parties m.m. Og så udleverer Prefeueled Unsigned visitkort til artisten/bandet, som frit kan uddeles til samarbejdspartnere, pladeselskaber, koncertarrangører fans m.m. Hver artist står selv for sin promotion og for at tiltrække brugere til websitet.

Prefueled.com, der står bag initiativet, satser på at blive markedsleder i Europa inden for 1-2 år og skabe den væsentligste online distributionskanal for artister uden pladeselskab.

På hjemmesiden vil der være salgslister med mest sælgende artister, og den mest sælgende artist hver måned får en uges bannerreklame på websitets forside. Årets mest sælgende artist/band modtager 3 ugers gratis MTV promotion, betalt af Prefueled.com.

For at finansiere modellen koster det hver artist/band et registreringsbeløb på kr. 200,- at registrere sig samt 50% af alle indtægter via downloading på hjemmesiden. Alle artister, der registerer sig i perioden d. 20. april til 1. juni skal dog ikke betale registreringsbeløbet på kr. 200,-.

Prefueled.com er ifølge eget udsagn en state-of-the-art digital musikforretning, som tror på et comeback for musikbranchen. Målsætningen er at blive den førende online musikforretning på det nordiske marked. Den nordiske ækvivalent til det amerikanske iTunes åbnede den 8. december 2005, og har siden fået en forrygende start. Allerede fra første uge i luften fordobledes antallet af brugere, der hver uge oprettede en konto på sitet – og tallet er stadig stigende.

Modsat store internationale online musikforretninger satser Prefueled.com også på dansk musik og sikrer dermed brugeren et bredere spektrum af både international og lokal musik at vælge fra end hos konkurrenterne.

Prefueled.com samarbejder med de fleste førende pladeselskaber foreløbig på det nordiske marked, hvilket betyder, at sitet allerede har et musikarkiv på over 800.000 sange. Hertil kommer nu også et udvalg af de bedste og nyeste musikvideoer.

Også dansk musik, der ellers ikke udkommer på cd, kan købes hos Prefueled, fordi firmaet agter at udgive nye talenters musik direkte på nettet. De nye navne får både en helt ny og kommercielt vigtig distributionskanal til hele norden såvel som en langt bedre og hurtigere afregning af royalties pga. de lave omkostninger, som produktion og distribution udelukkende via Internettet betyder.

På den danske del af Prefueled er FONA partner og bidrager her med halvdelen af kapitalen. Herudover stiller FONA sin ekspertise til rådighed fra over 50 års erfaring i salg af musik på det danske marked.

Prefueled.com lanceres i Danmark, Norge, Sverige og Finland som de første steder i verden og vil på længere sigt etablere sig i resten af Europa.

For yderligere oplysninger tjek prefueled.com


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA