Nyhed

FKP Scorpio: Festivalskorpionen vandrer ind over Europa

Gennem de seneste år har det tyske event-agentur, FKP Scorpio, sat et større og større præg på de europæiske festivaler. Vi tegner et portræt af festival-giganten og dens bagmand, Folkert Koopmans.

Tilbage i 1990 gik en ung mand rundt i Hamburgs gader og pønsede på en ide. Folkert Koopmans, der på det tidspunkt blandt andet tjente til dagen og vejen som freelance koncertpromoter, syslede med tanken om at starte sit eget event-agentur, efter i tre år at have suppleret koncert-promoveringen med en tjans som programmanager for musikklubberne Große Freiheit og Docks I St. Pauli. Nogle gange er der ikke langt fra tanke til handling, og med en enkelt assistent, der således har været med siden starten, lagde Folkert kimen til festivalgiganten FKP Scorpio, der med en stab på i dag 80 medarbejdere, nu både arrangerer 16 festivaler i fem europæiske lande – herunder vores egen NorthSide Festival, men også promoverer turnéer for alt fra mindre upcoming kunstnere til stjerner som Foo Fighters, PJ Harvey og Mumford & Sons. Desuden er det store billetfirma Eventim med i spillet i og med, at de med tiden er kommet til at eje 45 procent af FKP Scorpio, så der er massive økonomiske kræfter i spil.

Mulighed for pakkeløsninger?
Når man står bag 16 festivaler er det nærliggende at tænke, at der kunne være en fordel i at tilbyde kunstnerne en slags "pakkeløsning", hvor man kan booke dem til flere festivaler ad gangen, hvorved man kan få fat i større navne og måske endda få lidt mængderabat. Men hvis man spørger Folkert selv, der i dag går under titlen managing director, forholder det sig ikke helt sådan  – men alligevel lidt:

– Vi har aldrig opnået at få rabat eller decideret "mængderabat" på en kunstner, men det sker da, at vi kan få kunstnere, vi ikke ellers kunne have fået fat på, når vi for eksempel kan tilbyde dem fem events over to weekender, fortæller Folkert, der er glad for at danske NorthSide Festival klarer sig så godt. Men hvor meget indflydelse har han egentlig på festivaler som NorthSide og eksempelvis svenske Hultsfred?

– Det afhænger af, om det er en festival, vi helt selv arrangerer, eller om det er en festival, vi arrangerer med en partner. NorthSide er for eksempel et "fifty-fifty-procent" partnerskab, hvor vi har et fortløbende og produktivt samarbejde med vores partnere. Jeg tror, NorthSides succes viser, at begge parter er på rette spor, og at vi bidrager med vores bedste viden og vore bedste erfaringer. Hvad Hultsfred angår, står vi som enearrangør, så derfor træffer vi alle beslutningerne selv. Det samme gælder Get Away Rock og Bråvalla, siger Folkert, som gør en dyd ud af personligt at besøge alle festivalerne, der er under FKP Scorpios vinger.


– Jeg sørger naturligvis for selv at være til stede ved samtlige af festivalerne. Det er meget vigtigt for mig at se, hvordan det går med dem og samle ideer til dem, lyder det fra Folkert, der altid er åben for nye lejligheder til at stable endnu en festival på benene.

Når man er garvet promoter og managing director for så stor en stak festivaler, må man have sat lidt af hvert i værks gennem årene, men alligevel er der ét band, Folkert stadig drømmer om at booke til nogle af sine mange festivaler, og svaret på hvem, der er tale om, falder promte:

– Jeg ville elske at få fat på Rage Against The Machine!
 
Den danske forbindelse
Hvis vi vender tilbage til NorthSide for en stund, er arrangør og idémand Brian Nielsen ikke i tvivl om de store fordele ved samarbejdet med Folkert og FKP Scorpio, når der skal bookes internationale navne.

– Den største fordel, vi har, er, at vi sidder og er en stor flok mennesker med masser af erfaring, der forsøger at holde os selv og hinanden opdaterede om de forskellige artisters gøren og laden, og der bliver holdt en del conference-calls for at skabe en stor krukke af muligheder, vi kan vælge fra, når man hver især skal finde interessante navne til sin festival. Og på nogle af de helt store navne kan vi så gå ind og lægge et bud på sammen med nogle af de andre festivaler, der er arrangeret af eller i samarbejde med FKP Scorpio, hvorved det bliver lidt lettere at håndtere for artistens agent, der dermed ikke skal ud at skabe et forløb, eftersom det allerede ligger der, fortæller Brian, der dog samtidig pointerer, at selvom, man har en gigant i ryggen, når man skal arrangere sin festival, er der stadig mange faktorer, der spiller ind, og man kan ikke altid få sine ønsker opfyldt:

– Dels er der de traditionelle promoter-relationer, og der kan være folk, der har startet med at arbejde med andre arrangører til at begynde med, hvilket kan betyde, at de pågældende andre arrangører synes, kunstnerne skal spille på andre festivaler. Der kan være relationer eller historik, der gør, at kunstnerne vælger en anden festival, selvom vi har været inde at byde i samarbejde med andre.

Kan du komme med et eksempel?
– Ja, det skal da ikke være nogen hemmelighed, at vi rigtig gerne ville have haft The Cure sidste år, da de var på tour, og det lå lige til højrebenet, da de jo spillede både Hultsfred, Southside og Hurricane, der ligger lige omkring os. Men bandet havde en helt klar idé, om hvilke festivaler, de gerne ville spille på, og de har et særligt forhold til Roskilde, så dem valgte de. Men det kan jo så på den anden side sagtens ske, at der på et tidspunkt er et band, der er blevet rigtig store, som er startet ud med at spille hos os, og så er det jo klart, at vi håber på, at de ville vælge os i en lignende situation.

Var FKP Scorpio fra starten en del af NorthSide?

– Det var de. Da vi startede i 2010, var der jo ingen internationale navne på plakaten, og der var de med som en form for "sleeping partner", hvor der så lå en plan for, at vi skulle gå "fity-fifty" året efter, og det er vi så stadigvæk.

Hvordan opstod samarbejdet?
– Folkert og jeg har været gode kollegaer i rigtig mange år, og vi har altid haft en tæt dialog, så da jeg for at par år siden fortalte ham, om den festivalide, jeg gik og arbejdede på, var han hurtig til at sige, at han gerne ville være med. Derefter var der en vis mængde forarbejde, hvor vi skulle finde ud af, hvad der var muligt, og hvad der ikke var muligt. Men det har været en organisk dialog fra starten, hvor vi i fællesskab har fundet ud af, hvordan vi skulle håndtere de udfordringer, der måtte komme. Blandt andet var udgangspunktet for, at vi overhovedet kunne begynde at tage en dialog med udenlandske artister, at vi fandt et sted at holde festivalen, hvor vi måtte spille højt nok. Så vi lavede en masse fodarbejde lokalt, sådan at vi i dag har samme forhold som mange af de internationale festivaler, vi gerne vi sammenligne os med.

Konkurrence er sundt
Det er således klart, at der er åbenlyse fordele i at have en stor spiller som FKP Scorpio i ryggen, men hvordan ser det ud på konkurrence-fronten. Kan det være svært at konkurrere med de kræfter der er i spil? Vi har forhørt os med Claus Visby, der er booker ved Danmarks Smukkeste Festival, og som ser én altoverskyggende faktor, når der skal bookes navne:

– Vi opererer på to meget forskellige måder. Det kan være svært, når man er oppe i mod så store kapitale kapaciteter, for rigtig meget booking nu til dags handler rent ud sagt om penge. Der er ikke så mange andre faktorer, der spiller ind der. Bortset fra hos nogle få indie-bands., der stiller op af personlige grunde, er de fleste ude for at tjene nogle penge, og det betyder også, at dem, der har flest penge, også får de store hovednavne. Men jeg vil så også sige, at i min optik er konkurrence altid sund – næsten uanset, hvad det handler om. Og det gør jo også, at vi er glade for at vi har en profil, der er så forskellig fra NorthSide, som tilfældet er. Men vi skal ikke glide alt for meget over i hinandens baner, før vi har en situation, hvor det bliver direkte konkurrence. Der er enkelte navne, der ville passe fint ind i både vores og NorthSides program.

Hvilke kunne det være?

– Vi ville sagtens kunne have haft Arctic Monkeys på vores plakat, uden at de ville falde alt for meget uden for, og jeg ville gætte på, at Solange ville have passet fint ind i NorthSides program, men de har så også rigtig mange ting på plakaten, som vi aldrig ville booke, fordi det falder uden for ønskerne hos vores kernekunder, fortæller Claus Visby, og forklarer at konkurrencen fra den større festivalaktør gør, at man som festival er nødt til at skærpe sin profil:

– Selvom vi har 33 år på bagen og NorthSide kører for fjerde år i træk, er det sundt at træde tilbage, og se på, hvilken målgruppe, vi skal henvende os til, slutter Claus Visby.

FKP Scorpios festivaler i Tyskland
Hurricane Festival
Southside Festival
Highfield Festival
AREA 4 Festival
M´era Luna
Chiemsee Reggae Summer
Chiemsee Rocks
Elbjazz Festival
Rolling Stone Weekender
Deichbrand Festival


FKP Scorpios festivaler i det øvrige Europa
Greenfield Festival (Schweitz)
Getaway Rock Festival (Sverige)
Northside Festival (Danmark)
Hultsfred Festival (Sverige)
Indian Summer Festival (Holland)
Bråvalla (Sverige)
Best Kept Secret (Holland)



ANNONCE