Signe Høirup Wille-Jørgensen modtager Statens Kunstfonds legat på tre gange 280.000 kroner årligt. Også legat til jazzmusikeren Lars Møller.
PR-bureauet Have PR har netop oplyst navnene på årets modtagere af Statens Kunstfonds treårige arbejdslegater på 280.000 kroner årligt. Herunder også de to modtagere inden for den rytmiske musik. Nemlig singer-songwriteren med mere Signe Høirup Wille-Jørgensen, også kendt som Jomi Massage, og jazzmusikeren Lars Møller.
Legaterne uddeles i aften ved et stort anlagt arrangement i Brøndsalen på Frederiksberg, hvor i alt 29 stipendier til skabende kunstnere til et samlet beløb på over 24 mio. kr uddeles.
I år vil 7 billedkunstnere, 9 forfattere, 5 komponister, 4 kunsthåndværkere og designere, 3 arkitekter og 1 skabende kunstner inden for film og teater modtage Kunstfondens treårige arbejdsstipendier. Det årlige stipendiebeløb er på 280.000 kr.
I begrundelsen for pristildelingen skriver Statens Kunstfond følgende:
”Signe Høirup Wille-Jørgensen, f. 1974
Der er få ord, der ikke passer på denne alsidige selvstændige musiker og kunstner.
Et af dem, man aldrig ville sætte i forbindelse med hende, er ligegyldighed. Hun er engageret, provokerende, påtrængende, hjertelig, smertelig, men aldrig ligegyldig. Hendes udtryk kan man ikke diskutere med, hendes særegne stemme heller ikke. Den kryber, sniger, kæler, skriger sig vej til én, hvad enten man vil ha´ det eller ej. Der er kun ét at gøre; enten at slukke for anlægget eller at tage sig tid og lade sig forføre af hende og hendes særegne univers, stærkt og sårbart på samme tid.
Signe Høirup Wille-Jørgensens engagement har ført hende vidt omkring fra orkestrene Murmur, Speaker Bite Me over hendes eget alias, Jomi Massage. Fra galleriejer i egen lejlighed til hendes seneste udspil med DR Big Band, en politisk, dansk-sproget cd, der endnu ikke har kunnet udgives pga. det pt. pressede politiske klima i Danmark. Cd'en er blevet til i tæt samarbejde med Lars Møller (ja, ham, der også får legat, red.), og er endnu et eksempel på, hvor alsidig en kunstner, vi her har med at gøre. Hvad enten hun har svøbt sig og sine stærke tekster i støjrock eller saxofonkor, så kommer hun og hendes udtryk, tekster og sang stærkt ud over scenekanten.
Med det tre-årige arbejdsstipendium håber tonekunstudvalget for den rytmiske musik at kunne bidrage til en på alle måder spændende kunstners fortsatte udvikling. Det er umuligt at forestille sig, hvor hun nu vil tage os hen, men én ting er helt sikkert, det bliver ikke ligegyldigt.
Lars Møller, f. 1966
Lars Møller er uddannet som komponist fra Rytmisk Musikkonservatorium i København og har de senere år tegnet sig som en stor karakter på den rige danske jazz-scene, navnlig gennem arbejdet med The Orchestra, DR Big Band, Lars Møller Group og Tip Toe Big Band fra Odense.
Lars Møller skriver kontemporær vestlig musik med tilsnit af europæisk og amerikansk jazz samt ny klassisk musik i et sanseligt og dynamisk udtryk. Hans kompositioner er både originale og dybt personlige.
I de senere år er det fortrinsvis orkestermusikken, som har tegnet Lars Møllers kompositoriske profil, bl.a. værket Soldaten, som blev uropført af Tip Toe Big Band. Også arbejdet med DR Big Band og solisterne Signe Høirup Wille-Jørgensen og Eivør Pálsdóttir har vakt stor opmærksomhed og modtaget betingelsesløs og fortjent ros.
Lars Møller er en intelligent og aldeles kompromisløs komponist, og han er en af vore største, når det gælder den nye og fornyende jazzmusik. Derfor tildeler tone-kunstudvalget for den rytmiske musik ham det tre-årige arbejdsstipendium.”
Morningside Records' hjemmeside med Jomi-info