Mange af landets festivaler kæmper med dårlig økonomi, og det er blandt andet bookingbureauernes skyld
En nylig undersøgelse omkring danske festivalers økonomi, foretaget af Politiken Research, viser, at branchen er presset. På trods af, at det i år har været et godt festival-år, vejr og vind taget i betragtning, så har fem ud af de i alt 48 undersøgte festivaler underskud, og yderligere tre er i farezonen. Blandt de fem festivaler med underskud er aarhusianske Spot Festival og Korsør Open Air.
En af årsagerne til, at mange traditionelle festivaler er pressede er, ifølge Fabian Holt, der er lektor i musik og begivenhedskommunikation ved RUC, at festivalmarkedet er mættet. Dette fortæller Holt i dag til Politken og fremhæver, at de mere urbane og moderne festivaler såsom NorthSide, Distortion, Copenhell og Roskilde Festival er meget stærkere spillere end de traditionelle og mindre festivaler.
En anden bevæggrund til flere af festivalernes dårlige økonomi er, ifølge ph.d Rasmus Rex Pedersen, der til dagligt forsker i musikbranchen, at kravene fra de forskellige leverandører er blevet større i takt med, at festivalbranchen har oplevet diverse nedture og økonomiske overraskelser. Heraf kan blandt andet nævnes Skive Festival, der så ud til at være en velfungerende festival, men som pludselig ikke kunne betale alle sine kreditorer. Desuden påpeger Rasmus Rex Pedersen ligeledes den årsag, at det i det store billede er blevet dyrere at afholde en festival.
Bureau-festivaler booker på andre vilkår
En tredje, og meget interessant årsag til, at visse festivaler er pressede, er det stigende antal af nye festivaler, der er arrangeret af bookingbureauerne selv. Årsagen til, at konkurrencen mellem de nye bureau-festivaler og de traditionelle af slagsen er ekstra hård er, at bookingbureauerne har lettere adgang til de forskellige festivalnavne (de udbyder dem jo selv), og kan derfor have større navne på plakaten end en normal nyopstartet festival.
Et eksempel på denne problematik er festivalen Vanguard, der afholdes i den kommende weekend. Vanguard Music Festival, der har navne som Wu-Tang Clan, Kashmir, Laid Back og Rodriguez på plakaten, er startet op af det gamle bookingbureau Soulkitchen og spillestedet Kulturbolaget. Det samme gælder for Copenhell og den elektroniske festival EDM CPH, der begge er arrangeret af Live Nation. Rasmus Rex Pedersen fastslår overfor Politiken, at problematikken kan ændre og skærpe konkurrencen på festivalmarkedet markant, idet bookingbureauerne vil komme i direkte konkurrence med andre festivaler end deres egen, hvis de ønsker at booke de samme kunstnere. På den måde vil bookingbureauerne fungere som konkurrent og leverandør.
Rasmus Rex Pedersen mener imidlertid ikke, at festivaler som Henry's Dream og Distortion vil være i fare, hvad angår denne skærpede konkurrence. Festivaler som de to er nemlig af en slags, der konkurrer på andre parametre end kun musikken, og disse mener Rex ikke, at bureau-festivalerne kan hamle op med. Bookingbureauernes festivaler vil "kun" have musikken at konkurrere på, hvorimod festivaler som de to førnævnte også har et helt koncept, der trækker.
De nye festivaler fremmer turismen og gør det lettere at arbejde genrebestemt
RUC-lektoren Fabian Holt mener dog ikke, at de nye festivaler er et problem for den samlede branche, men derimod at de kan bidrage til den samlede økonomiske vækst ved hjælp af blandt andet turisme, men fremhæver alligevel over for Politiken, at de ikke bidrager nævneværdigt til det samlede kulturliv.
Arrangøren af Vanguard Music Festival ser heller ikke problemet med den knap så ligeværdige konkurrenceevne mellem gængse festivaler og bureau-festivaler, og Peter Fredsted Jacobsen fra Vanguard udtaler: "Vi arbejder jo sammen med andre bureauer, både danske og udenlandske, og vi bruger vores netværk. Når jeg skal hyre Kashmir eller Malk de Koijn, så ringer jeg jo til Beatbox Booking og ikke mig selv. Jeg har et stort netværk, og hvorfor skulle jeg ikke bruge det".
Beatbox Booking er enige, og kan godt se de mange fordele ved bureau-festivalerne, selvom de ikke selv er festivalarrangører. Peter Sørensen fra Beatbox fremhæver blandt andet, at det på den måde er lettere at lave festivaler med fokus på en specifik genre. Bureau-festivalerne bærer, i modsætning til de gængse festivaler, ikke på nogle bestemte traditioner, og er dermed også mere åbne og modtagelige for nyt musik: "Jeg vil påstå, at vi har fingeren på den musikalske puls fordi det nu engang er det vi gør 365 dage om året," siger Beatbox Bookings Peter Sørensen til Politiken. Og til spørgsmålet om, hvorvidt han kan se problemer i at være leverandør og konkurrent på samme tid, svarer han: "Næ, vi arrangerer jo hundredvis af koncerter hvert år. At lave koncerter udendørs, puljet som festivaler, er blot en helt naturlig forlængelse af det arbejde".