x

Hør Per Vers og Patos sang til Operation Dagsværk

Hør Per Vers og Patos sang til Operation Dagsværk

I dag lancerer Operation Dagsværk årets upbeat-kampagnesang "Get Money", som rapperne Per Vers og Pato Siebenhaar står bag. Et track, der er fyldt med tunge beats, passende rim og masser af referencer til Sierra Leone, diamanter og kapitalflugt, som er temaerne i dette års Operation Dagsværk kampagne.

Temaet for det projektet er navngivet "Rå diamanter og skarpe tunger", som gymnasieelever over hele landet arbejder for på Dagsværkdagen den 6. november i år. Projektet vil uddanne 300 unge mænd og kvinder i Sierra Leone, så de bliver i stand til at kræve deres del af overskuddet fra mineindustrien – der lige nu graver diamanter og andre råstoffer op af jorden for næsen af befolkningen. 

– Jeg dampede selv tapet på et meget ildelugtende loft på dagsværkdagen i min gymnasietid, og jeg har altid syntes, det var et både tjekket og gennemsympatisk projekt, siger Per Vers og fortsætter:

Teksten var en nød, der tog mig en god spand tid at knække, fordi Pato sendte et meget energisk eurodance-nummer, og det passede ikke lige med de halv-vrede rim, som jeg fik ned på papiret, når jeg sad og blev harm på lokalbefolkningens vegne i Sierra Leone. Nøddeknækningen skete, da jeg valgte at være ligeglad. Det fungerer - synes jeg selv - overraskende godt med den seriøse tekst til en musikgenre, der normalt ikke kædes sammen med andet end "dumme" fest-tekster. Det tager omkvædet så også lidt pis på - "Get money, money - og gi' dem til de fattige". Dejligt dumt. Jeg håber, den bliver hørt en hel masse af alle dem, der giver deres daglige sved til årets operation.

 Arrangørerne er tilfredse med resultatet, og kampagneleder Sarah Lund siger således:

– Da vi startede samarbejdet med Per Vers og Pato havde vi et ønske om, at musikken ville hive folk op af stolene – og det må man i høj grad sige, at den gør! Og så har teksten det helt rigtige budskab med et ironisk twist. Jeg håber og tror på, at nummeret går rent ind hos eleverne og får flere til at overveje vigtigheden af at gå ud og arbejde den 6. november.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA