Nyhed

Filmanmeldelse: Muse slipper rockdyret løs

Vi anmelder koncertfilmen "Muse – Live at Rome Olympic Stadium", der i aften bliver vist i udvalgte biografer

Hvis du er fan af bandet, er der ikke så meget at rafle om. Op på jernhesten, ind i Skodaen, stjæl en bus, få kapret et fly, et eller andet, og så bare skynd dig ud til Cinemaxx i aften i Aarhus, Odense eller København. "Muse – Live at Rome Olympic Stadium" er en enestående audio/visuel koncertfilm, der sætter nye tekniske standarder inden for såvel lyd som billede. Nærmere bestemt "Ultra High Definition 4K", hvilket vil sige 8,8 millioner pixels – fire gange større end normalen – på billedsiden, og så er biografernes lydanlæg designet af lydoraklet John Meyer, der blandt andet har en vigtig andel i, at Roger Waters opførelse af "The Wall" rent lydmæssigt nok er den stadionkoncert-produktion, der har hævet den internationale overligger mest overbevisende de senere år.

Et studie i perfektion
Jeg kan med glæde konstatere, at koncertfilmen og/eller rockdokumentaren er ved at blive et tilløbsstykke i udvalgte biografer, hvor der både bliver gået til fadøl, råb, fællessang og løbende klapsalver, og hvor man endda kan være så heldig, at der bliver skruet op for anlægget. Jeg har blandt andet set Pearl Jam, Metallica, Led Zeppelin og George Harrison i biffen de senere år, er større tilhænger af disse navne end Muse, men rent audio/visuelt er det sidstnævnte, der tager stikket hjem.

Muse har alle dage balanceret på kanten af yderpunkter som knytnæven i Metallica og og dramatikken og symfonien/operaen i Queen, og i koncerten fra Rom er det først og fremmest rockdyret, der bliver grundigt luftet. Muse evner på imponerende vis at fremstå som den trio, de er og altid har været (med en enkelt ekstrafætter på keys), samtidig med at de mestrer at bruge og udvikle stadionformatet.

Frontmand Matt Bellamy fører an med det helt store smil, ledsaget af ord om revolution og verdens garanterede og snarlige undergang. Chris Wolstenholmes fuldfede, slagkraftige bas er musikkens faste anker, trommerne sidder, og man skal nok have luppen fremme for at finde så meget som en slåfejl på nogle af instrumenterne. Udførelsen er så perfekt, at man ind i mellem studser over, om der rent faktisk er tale om playback til en studieindspilning, men forskellige jams, skæve introer og så videre modsiger antagelsen. Mon ikke teknikere og produceren dog har givet de enkelte lydspor en grundig efterbehandling i studiet bagefter?