Reportage: DMA Folk 2013 – Unge spillemænd styrker traditionen

Reportage: DMA Folk 2013 – Unge spillemænd styrker traditionen

Se masser af billeder fra showet i GAFFAs gallerisektion

Hvis der er nogen, der på nuværende tidspunkt skulle være i tvivl, er folkemusikken i et gevaldigt opsving pt. Det kan der være mange grunde til. I hvert fald kan man konstatere, at der forefindes et frodigt vækstlag, der gavmildt bliver gødet af interesseorganisationer. Der er flere airplays på både kommercielle og niche-radioer og en følgelig bredere opbakning fra folket og større interesse fra pressen. Og så har folkemusikken et beundringsværdigt sammenhold og broderskab, og gårsdagens DMA Folk 2013-prisoverrækning var da også mere en fejring af scenen samlet, end kun en hyldest til de nominerede.

Allerede inden showtime var der en afslappet og sammentømret stemning på Jazzhouse, og da primus motor Eskil Romme skød showet i gang, var der fuld opmærksomhed fra salen. Han kunne berette om et dansk folkemusikliv, der ikke kun hang fast i rødderne, men spirede frem i forskellige afskygninger og sorter. Romme, der foruden at være musiker og formand for Folk Danmark også er landmand, sammenlignede scenens diversitet med rugkim, der alle er forskellige og let lader sig blande – ret som den danske folkemusik i dag er en alsidig smeltedigel af forskellige udtryk. Den friske tilgang til folkemusikkens rødder og folkemusiklinjen på det fynske konservatorium er blandt de faktorer, der har vækket de unges interesse for folkemusikken. Som vor kulturminister sagde i sin åbningstale, er folkemusik i dag både for kødby-hipsteren med fuldskæg og de kongelige på Amalienborg.

Dreamers' Circus sejrer stort

Aftenens første musikalske indslag blev leveret af Afenginn, der er nået lysår siden "Retrograd", med festlige sange som "Tivoli Invalid" og ikke mindst "Elgen Kommer". Det var et rutineret og modent band, der åbnede aftenens musikalske bal, med både fred, lys og en sofistikeret simplicitet med blandt andet "Lumir" fra deres seneste udgivelse.

Årets store sejrherre var Dreamer's Circus, som modtog prisen for Årets Talent. 2/3 af bandet, Ale Carr og Nikolaj Busk, virkede lige dele stolte og overraskede over prisen. Det skulle dog ikke blive første gang, de var på scenen for at modtage en pris, da deres "A Little Symphony" vandt prisen for Årets Udgivelse. Og særligt gruppens svenske cittern-troubadur fik skulderklap, da han modtog prisen som Årets Kunstner og en venlig opfordring fra aftenens vært Kristian Leth om, at nogen burde udgive et Cittern Hero-spil.

Igen musik uden scene

Årets Spillested blev Dagligstuekoncerter på Maglebrænde Gamle Skole. Peter Abrahamsen gik bevæget på scenen og modtog sammen med konen Abelone Glahn den flotte pris. Han var rørt over æren, og at sms-stemmerne kunne nå frem helt ude fra udkantsdanmark, hvor der er dårlig telefondækning.

Tingluti-Prisen gik til Den 2. Radio's program Folk Danmark, som via internettet på både dansk og engelsk har været en vigtig eksponent af den danske folkemusik. Prisen blev ledsaget af en check på 10.000 kroner.

Habadekuk-rødderne

Aftenens andet musikalske indslag var Trias, der havde sangerinden Camilla Skjærbæk med på scenen. De unge spillemænd swingede særligt elegant på violinerne, der strøg derudad med en tilbagelænet elegance, og da Skjærbæk entrede scenen, fik musikken endnu mere kant. Den charmerende sangerindes elegiske ægthed gav undertegnede en sjælden omgang spillemands-gåsehud.

Ligesom mange andre niche-scener (jeg behøver vist ikke nævne bluesen), er det også dem, der heldigvis håndhæver den mere traditionelle tilgang. Således blev Traditionsprisen velfortjent overrakt til storensemblet Habadekuk trods stærk konkurrence fra de øvrige nominerede, som talte Peter Abrahamsen, Zenobia og Lasse Vestergaard.

Rutinerede spillemænd

Årets Autor blev Søren Krogh for hans "Hardcore Troubadur", og som en ekstra overraskelse blev han belønnet med et ophold i DJBFA's (Danske Komponister og Sangskrivere) komponistrefugium, så han kan finde fokus til sin sangskrivning.

Dernæst var det Allan Olsens tur til at give et nummer, og med sin spydige og sarkastiske facon fik han et godt grin frem på manges læber, særligt den modne del af publikum. Hans talegaver og sin evner til at fortælle og synge troværdige historier udgjorde en dreven performance, og hans stærke storyteller-gen reddede ham hjem, når stemmen fejlede. Og så var han mand for at få hold på de nominerede, der festede for højt, så man kunne høre hans koncert, "for I kan snakke, når I er på café i morgen", som han sagde og fik fuld opmærksomhed, indtil festen for alvor blev skudt i gang:

Og så var der bal...

For derefter blev stolene foran scenen flyttet, mens et Allstars-orkester spillede op til bal og folkedans, hvor unge og gamle dansede i kæde (og hvad det ellers hedder) til polkatonerne. Aftenens officielle program sluttede således med en herlig forsamlingshusstemning, før festen rykkede op til Jazzhouses foyer, hvor der var åben scene.

Optrædende:

Afenginn

Trias feat. Camilla Skjærbæk

Folkekons

Allan Olsen Solo

DMA Folk Allstars (Harald Haugaard, Nikolaj Busk, Ale Carr, Hugo Rasmussen med flere)

Vært:

Kristian Leth

Se masser af billeder fra showet i GAFFAs gallerisektion


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA