Nyhed

Amen over heavy metal

I mange år har heavy metal påtaget sig ryet som mørkets tilbeder. Men gennem de seneste otte år har metalelskere i Danmark kunnet støde på bands, som synger om Djævlens ærkefjende – Vor Herre i Himlen.

Djævlen bor i trommerne. Og han bliver fremkaldt, når heavy metal bands slår løs på stortrommen, og forsangeren skriger uforståelige ord i mikrofonen. Sådan har det i hvert fald være opfattet af mange, de første år heavy metal slog igennem for over 50 år siden. Men et paradoksalt venskab er opstået. Venskabet mellem Gud og heavy'en.

"I 1960'erne, da heavy metal brød frem med bands som Black Sabbath, opstod der nogle kontroverser omkring de budskaber, blandt andet om mørke overnaturlige magter, som genren var leverandør af," fortæller underviser og musikforsker Mads Krogh fra Aarhus Universitet.

Men ikke alle bands tyer til mørkets tematikker, når de spiller heavy metal.


Nogle kan måske huske bands som Stryper og Tourniquet, som var de første kristne metalbands fra USA til at slå igennem på mainstreamscenen. Grammynominerede Strypers storhedstid var i 80'erne med blandet andet hittet 'To Hell With The Devil', mens Tourniquet hittede i 90'erne med 'Vanishing Lessons' og 'Carry the Wounded.'

 

De første i Danmark


Selvom Tourniquet og Stryper også nåede til Danmark, skulle der alligevel ikke opstå noget kristent på metalscenen i Danmark før 2002.

Her manglede en ung dreng fra Vestjylland, guitaristen Morten Storgaard, dengang 21 år gammel, noget lignende hård, kristent musik i Danmark.

"Det hele startede med, jeg ikke kunne slippe ideen. Min passion for metal og tro skulle bare forenes, så jeg rejste til Oslo og mødte Extol og Selfmindead," (norske kristne heavy metal bands, red.) fortæller han.


Derefter tog Morten Storgaard tilbage til Danmark og samlede bandet Barricades, med forsanger Andreas Svinth og trommeslager Brian Jensen.

Kursen skulle være anderledes end de heavy metalbands, der indtil nu havde domineret scenen i Danmark:

"Vi ville være Danmarks venligste metalband og vise vores tro i praksis. Vi havde tre kerneværdier: ærlighed, hjælpsomhed og venlighed."


Siden Barricades' leveår er over 15 danske kristne heavy metalbands opstået; nogle er opløst igen, mens andre stadig spiller. I dag er de mest fremtrædende bands Magtesløs, Unseen Faith (billedet), Captain Roselyn og de albumaktuelle The Wakers.

 

Paradokset


Spørgsmålet er, om Jesus og heavy metal ikke er to uforenelige størrelser, der ikke kan dyrkes sammen? Når Barricades havde nøgleord som ærlighed, hjælpsomhed og venlighed i deres mantra, er det svært ikke at sætte et "vs." mellem det og eksempelvis Black Sabbaths sataniske undertoner.

Musikforskeren Mads Krogh kan godt se modsætningen mellem disse to:

"Der en tendens til, at de kristne heavy metalgrupper bliver opfattet som uautentiske. Mange forventer, at kristne ikke bare spiller heavy metal, fordi de synes om musikken, men også fordi de vil lave noget om."


Det kan ifølge ham være svært for lyttere ikke at forbinde bekendende kristendom på musikscenen med en kristen organisation.

De dårlige associationer til institutionalisering, som opstår for nogle lyttere, oplever Morten Storgaard ikke:

"Jeg synes, ikke jeg møder den holdning længere. Det var mest for 6-8 år siden, da vi lige kom ud med musikken."


Asbjørn Brokhøj, guitarist i et andet kristen metalband, Unseen Faith, ser ikke genren som ekskluderende for hans tro.

"Selvom mange satanister eller folk, der udgiver sig for at være det, har båret genren gennem nogle år, betyder det ikke, at de var de eneste. Hvis du kigger på metalcore genren i dag, vil du nok nærmere se, at der er mange, der synes, det er mere underligt at være satanist end at være kristen."

Andre forestillinger om kulturer bag musikgenrer optræder også:


"Alle genrer har sin begyndelse, og det har tit været en bestemt gruppe mennesker, som har båret genren for en tid eller bare har gjort genren til deres varemærke. Det vil være det samme som at sige, at disko kun skulle være fra homomiljøer og jazz kun for sorte mennesker."

 

At råbe så højt ingen kan høre det


Kristne metalbands har gennem tiden bevæget sig gennem de fleste af heavy metals subgenrer. Sågar black metal, som er kendt for at være den mørkeste genre indenfor metal, har fået et kristent indtog.

"Hos black metal er det okkulte, forskellige former for overskridelse i vold og sex det fremherskende," fortæller musikforsker Mads Krogh.

Det svenske black metalband, Crimson Moonlight, optræder med blandt andet teaterblod, men har klare kristne budskaber.


Med Barricades, som viste sig at blive Danmarks første kristne metalband med udgivelser bag sig, havde guitarist Morten Storgaard en fredelig vision:

"Vi ønskede at vise en anden vej end had og negativitet."

I 2011 startede Morten Storgaard endnu et kristen heavy metalband, Captain Roselyn, sammen med trommeslager Jonas Brunsnæs. Jonas Brunsnæs, som tidligere også har spillet trommer i det opløste, kristne Solace the Day, siger, at fordi teksterne er svære at høre, er budskabet helt fundamentalt:


"Det er næsten umuligt at høre, hvad der bliver sunget til en koncert, og derfor er der mange fans, der går ind og læser teksterne. Derfor er det så vigtigt, hvad der står i de tekster, og at det er et godt budskab, for selvfølgelig bliver man da påvirket af, hvad man hører," fortæller han i et interview til Vejle Amts Folkeblad.

Men selvom teksterne kan være svære at fange under sådan en hårdtslående koncert, mener Mads Krogh, at lyrikken stadig er essentiel for heavy metal.

"Lyrikken af en del af et æstetisk udtryk. For det er ikke bare et spørgsmål om, hvad der synges, det er lige så meget et spørgsmål om, hvordan det synges."


Han fremhæver, at lyrikken og det musikalske udtryks sammenhæng tilstræber overskridelse i heavy metalmiljøet.

"Det er ikke kun det okkulte, der kredses om. Hvis man ser på nogle af heavy metals andre tematikker, dyrker man for eksempel også død, voldtægt eller militarisme. Nogle af de norske bands dyrker også det øde landskab – at man er fjernt fra civilisationen."

 


Kristen lyrik

Det kristne Unseen Faith har spillet sammen i fire år. Guitarist i bandet, Asbjørn Brokhøj, mener der er en stor opfordring i metal til at læse teksterne.

"Der bliver råbt i heavy metal. Men budskabet kan du ikke dømme ud fra råbene. Det kan du i næsten alle andre musikgenrer. I heavy metal er du nødt til at gå ind i teksterne og se, hvad der ligger til grund for det råb – er det glæde eller er det vrede?"


Og det er netop i teksterne, man ser disse bands tro på den kristne Gud komme til syne.

Kristen heavy metals kælenavn er også 'white metal.' Black metals sværmeri omkring det okkulte, blev den modpol, som white metals tekster centrerede sig omkring dengang, det opstod i 1970'erne og i dag.

Det kristne budskab, er noget, der er bygget op i Unseen Faiths lyrik, fortæller Asbjørn Brokhøj.


"Teksterne er en del af det univers, bandet skaber."

Deres tekster er alle skrevet på engelsk, men oversat vil en udvalgt strofe fra en af deres sange, 'Bulletproof', lyde sådan:

'Min Gud, hjælp mig. Jeg kan ikke føle mig fri. Uden dig i mit liv kan jeg ikke være skudsikker.'


    

Er fremtiden white as metal?

Omkring kristen metals fremtid i Danmark og udlandet fremhæver Mads Krogh mange af de andre musikere fra andre genrer, som gennem årene har erkendt sig som troende mennesker, men ikke nødvendigvis har udtrykt det i deres lyriske univers.


Musikere som irske Bono fra U2 og canadiske Leonard Cohen har længe bekendt sig som kristne uden at lægge sig under den 'kristne genre' eller pådutte deres tekster med religiøse tematikker. Religion er ikke fremmed i musik.

Selv har danske kristne heavy metalmusikere endnu ikke slået igennem på den store scene – vi ser dem ikke optræde på Copenhell eller som optrædende hovednavne på landets store spillesteder. Men i USA er nogle af de største kristne metalnavne som As I Lay Dying, Norma Jean og August Burns Red med oppe og nå de store kanoner indenfor metal.

Om 'hvid metal' bryder paradokset og slår igennem i Danmark eller om troen, som Mads Krogh betoner hos andre genrer, blot bliver i periferien af budskabet, må vi lytte os til.


Hør "Vision" med Unseen Faith:

ANNONCE