Hør ugens bedste albums

Vi har fundet ugens bedst anmeldte nye albums og samlet dem i en playliste til dig. Værsgo!

Det er weekend, og ugen er ved at rinde ud, hvilket betyder at vi endnu engang har samlet en playliste, der er fyldt med albums, der har fået de bedste anmeldelser på GAFFA i løbet af ugen. Denne uges playlister byder på hypet pop, midtlivskrise, sprælsk politi-kvinde og to danske pop-rock-plader. Fem album er det blevet til: tre danske, et amerikansk og et britisk. MØ, Elbow, The Bronson Brothers, Joan As Police Woman og Reptile Youth står bag denne uges bedst anmeldte album.

Det er temmelig indiskutabelt, at er Danmarks mest hypede musiker i øjeblikket. Derfor vakte det selvsagt stor opmærksomhed, da den 25-årige Karen Marie Ørsted udgav sit debutalbum "No Mythologies To Follow" i mandags. GAFFAs anmelder Rune Schlosser kvitterede for udspillet med fire ud af seks stjerner og gav det følgende ord med på vejen: "Ambitionerne skinner for alvor igennem på denne plade, der hænger ganske solidt sammen, og selvom man til tider kunne ønske sig lidt flere ridser i lakken, så er det her altså ikke nogen myte, det er MØ, og hun er virkelig godt på vej". Giv albummet et lyt og se om du er enige i hypen.

Britiske Elbow startede deres karriere tilbage i sluthalvfemserne med ep'en "The Noisebox EP", og siden har de udgivet seks studiealbum, hvoraf deres seneste "The Take Off And Landing Of Everything" udkom i mandags. Standarden er høj, når GAFFAs anmelder Finn P. Madsen giver fire ud af seks stjerner under overskriften "Midtlivskrise skaber karrierens svageste album". Madsen uddyber: "Selv om Elbow lander lidt for blødt med karrierens svageste album, formår de alligevel at trænge igennem med deres insisterende melankoli". Sæt albummet på rotation via playlisten på Spotify eller WiMP. Hvad siger du, er det her en midtlivskrise?

Danske The Bronson Brothers er ude med deres tredje udspil "Blind", der er indspillet i en nedlagt bowling-hal i Silkeborg. Temaerne kredser om vildfarelse, usikkerhed, brud og jagten efter igen at kunne finde vejen tilbage. Om udgivelsen, som Finn P. Madsen i mandags gav fem ud af seks stjerner, siger han følgende: "A Day In The City og den pianodrevne Twilight bevæger sig i et flimrende og et adstadigt tempo. Ikke noget forhastet, musikken udvikler sig langsomt og bygger horisontale stemninger, hvor både tungsind og melankoli går hånd i hånd. Slægtskabet med de amerikanske The Black Heart Procession er til at få øje på. Men mest af alt har The Bronson Brothers med Blind taget et kvanteskridt fremad. Lyt blot på Feeble Fingers og Down Down Down, her er både originalitet og ambitioner i rigt mål."

Amerikanske Joan As Police Woman, med det borgerlige navn Joan Wasser, er aktuel med sit fjerde udspil, der viser en mere soul'et og dansabel politikvinde end nogensinde før. Albummet "The Classic" bør få dig i festligt weekend-humør. "Hun påstår selv, at hun har det bedre end nogensinde i øjeblikket. Og godbidderne, hun har i sækken, underbygger bestemt det statement. Hun har fornyet sit croonende, soulprægede touch med mere melodisk variation, flere lag lyd og legesyge påfund. Ikke at alt går godt – det er eksempelvis malplaceret med det 90'er-agtige sangbidrag til det jammende C-stykke på Holy City, men det spolerer ikke et overordnet godt indtryk af multiinstrumentalisten Joan Wassers påfund," skriver Christian Erin-Madsen om albummet og giver det fire stjerner med på vejen.

Dansker-duoen Reptile Youth udgav i mandags deres andet album "Rivers That Run For A Sea That Is Gone", som er det sidste album på denne uges playliste. "Singlen JJ er et suverænt synthnummer, som Duran Duran ikke kunne have eksekveret bedre. Diseased by Desire eksploderer i en free-style klingende outtro, der pulserer af liv og med garanti vil gøre sig fremragende live. På den måde slutter albummet i højeste gear, trods en lidt sløv start," skrev Kristian Pedersen i sin fire-stjerners anmeldese i mandags.

Du kan høre samtlige albums herunder via WiMP og Spotify. God lytter og god weekend!