x

Reportage: Tallinn Music Week – dag 3

Reportage: Tallinn Music Week – dag 3

Se flere billeder fra festivalen i GAFFAs gallerisektion

Tre dage i Estlands hovedstad er nu gået, og Tallinn Music Week takker af for denne gang. Showcase-festivalen, der hylder innovative ideer, musikalsk variation og artister, der på kreativ vis ønsker at udfordre det gængse.

Tre dage, der blandt meget andet har budt på folk-rock, post-punk, estisk, autentisk korsang og electro-pop, og hvis der er én ting, jeg kan slå fast efter mit første møde med Tallinn Music Week, så er det, at musikkens grænser i den grad er udefinerbare.

Inden lørdagens musikalske program kunne begynde, var det blevet tid til at nyde Tallinns gamle bydel. I strålende solskin blev de mange brostensbelagte stræder udforsket. Takket være resterne af den gamle bymur og de høje kirketårne er det ikke svært at orientere sig i den hyggelige middelalderbydel med Rådhuspladsen som centrum, hvor man fra de mange cafeer har første parket til livet i Tallins hjerte. Man behøver da heller ikke mere end en dag til at slentre rundt i de snævre gyder. Så skulle det da lige være for at finde Dannebrogsskjoldet, der markerer stedet, hvor Dannebrog faldt ned fra himlen i 1219. Det må blive næste år.

 

Electrofest på dansegulvet

Efter lidt optjent point på sightseeing-kontoen var der ladet op til endnu en række koncerter, der denne aften startede i Kloostri Ait, hvor islandsk/danske Snævar Njáll Albertsson, bedre kendt som Dad Rocks! billedet) gav en akustisk og nedskaleret koncert, hvor han på fin vis fik præsenteret en række nye sange fra albummet "Year Of The Flesh", som netop er udkommet. Det var dog en koncert, der bød på en del tekniske problemer for Dad Rocks!, der ikke uden glimt i øjet døbte aftenen "the gig from hell", inden han pænt måtte bede sin lille skare af lyttere om en tre minutters pause, da der skulle justeres på en ledning og skiftes nogle guitarstrenge ud. Men Dad Rocks! redede koncerten i land med sit nærvær og fine sange som "Pro-filing" og "Managed", der blev leveret i smukt samspil med fint kor fra Nikolaj Skjold og Asger Christensen og Iris Marie Jakobsen på violin. Især violinerne gav sangene en særlig stemning i det nøgne setup.

Resten af aftenen blev tilbragt på Von Krahl i festlig lag sammen med en del andre delegerede, og hvor variationen i det musikalske line up særligt kom til udtryk. På scenen i Von Krahl Bar var der dømt electronica i alskens afskygninger. Estiske Mari-Liis Rebane aka solo-projektet Vul Vulpes lagde ud med sine svært definerbare elektro-beats. Vul Vulpes arbejder da også ud fra målsætning om at lave musik, der ikke kan genredefineres, da de musikalske grænser skal være åbne og uidentificerede, idet hendes inspiration altid er i rotation.

Med sine sløve beats og spoken word satte hun gang i dansegulvet, før den polske duo The Last Kiss overtog og fortsatte festen med sin futuristiske lyde tilsat spor af techno. Festivalens nok særeste indslag for mit vedkommende blev estiske Kreatiivmootor, der lukkede aftenen på Von Krahl Bar. Det var mere sjældent, end det var godt, da frontmanden og filosoffen Roomet Jakapi udfordrede lytteren med sin eksperimenterende vokal, der i sin performance mest af alt minder om vild, teatralsk improvisation.

 

Dansk 60'er psych

Bedre lød det oven på i Von Krahl Theatre, da den estiske kvintet Odd Hugo, der tidligere har været opvarmning for danske Efterklang, gik på scenen. Dannet i sommeren 2012 er bandet forholdsvist nyt, men det kunne man ikke høre på lyden og de melodiøse folk-inspirerede sange, der virkede som et tiltrængt pust oven på elektronica-ræset nedenunder. Blandt andet den slæbende "A Song For Ashes" var et interessant bud fra denne kvintet.

Nils Bernstein fra Matador Records har efter sidste års Tallinn Music Week udtalt, at Odd Hugo har gode chancer for succes uden for Estland, og noget kunne da også tyde på det. Det selvbetitlede debutalbum har nemlig allerede bragt Odd Hugo til både Tyskland, Ungarn, Finland og Sverige, og i april står den på turne i Tyskland og Holland.

Aftenens og dermed festivalens sidste musikalske indslag blev danske The Wands fra København, der lukkede og slukkede Von Krahl Theatre med deres energiske og melodiøse 60'er inspirerede psych. Stort set ukendte i Danmark, men efterhånden et etableret navn i det ny-psykedeliske musikmiljø rundt omkring i Europa.

Såvel beriget på den musikalske front er der nu blot at se tilbage på nogle interessante og anderledes dage, hvor lettiske INSTRUMENTI med deres storladne electropop leveret med overskud og professionalisme og en vaskeægte rock'n'roll præsident i selskab med russiske Pussy Riot-ikoner, set i lyset af den politiske situation, står klarest som Tallinn Music Weeks absolutte højdepunkter.

Se flere billeder fra festivalen i GAFFAs gallerisektion


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA