Nyhed

Google Play Music åbner i dag

Giganten træder ind på musikstreaming-markedet i tæt konkurrence med WiMP og Spotify

WiMP og Spotify får i dag konkurrence, når Google lancerer sin nye streamingmusiktjeneste, Google Play Music. Selvom det virker som en sen indtræden på det danske marked, mener ekspert alligevel, at Google har en god chance. Det skriver Politikken.

Google Play Music er en streamingtjeneste med 22 millioner sange, en musikbutik og et datalager, hvor hver bruger gratis kan uploade 20.000 sange fra sin egen musiksamling til nettet og høre dem overalt. 

- Vi begyndte sent, ja, men vi er kommet godt med. For tre år side fandtes idéen om en musikservice kun på en Power-Point-Præsentation, og nu er vi i 27 lande, siger Sami Valkonen, Googles chef for internationale musikpartnerskaber. - De nordiske markeder er langt fremme i skiftet fra ejerskab til streaming - et skifte, jeg i øvrigt ikke tror bliver så drastisk i hele verden - men jeg tror, at vores produkt er bedre end de andre, og vi har den fordel, at vores tjeneste er præinstalleret i alle enheder, der bruger Android.


Google ejer i forvejen YouTube, og derfra ved firmaet allerede en del om brugernes musiksmag. Det danner baggrund for de algoritmer, der ligger til grund for musikanbefalinger. 

- Der er brug for både personlige anbefalinger og viden baseret på data, og da vi er Google, har vi algoritmerne som en del af vores dna, forklarer Sami Valkonen videre. - Vi tror på, at vi har evnerne til at skabe algoritmer, der giver bedre anbefalinger end nogen andre, men vi er klar over, at der er et menneskeligt element i musik, der ikke kan erstattes fuldkommen af maskiner. 

Rasmus Rex Pedersen, der på RUC blandt andet forsker i musikkens digitale medielandskab, mener, at Google har muskler nok til at sikre sig en plads på markedet. Han er dog ikke så imponeret over den ene ting, der adskiller Google Play Music fra konkurrenterne: Den service, hvor man kan uploade 20.000 sange fra sin egen musiksamling til nettet og høre dem overalt.


- Umiddelbart ikke en kæmpe appel i dansk kontekst, fordi danskerne allerede har taget streaming til sig. Der er andre lande, hvor det betyder noget, om man ejer musikken. Men i Danmark betyder det mindre, udtaler han til Politiken. 

Konkurrenten WiMP er imidlertid ikke bekymret for den nye konkurrence. Her føler man sig solidt plantet på markedet.

- Google kommer til at slås om de samme brugere som Spotify og Deezer, men jeg mener, at vi er de eneste, der har et relevant produkt til den voksende gruppe mennesker, der gerne vil bruge streaming, udtaler WiMPs talsmand Morten Remmer. 


Et tydeligt tegn på danskernes svigtende forhold til at eje musik fysisk kan måske ses i T.P. Musik, der i disse dage holder ophørsudsalg. Den sidste tilbageværende butik på Gl. Kongevej fra den store kæde drejer nøglen om i slutningen af juni. Hos GAFFAs læsere har der været stor debat, hvor især det faktum, at den fysiske oplevelse af at bladre gennem butikkens katalog af plader og få personlig vejledning fra en ekspedient i højere grad bliver digitaliseret med streaming og anbefalinger baseret på algoritmer, er blevet vendt og drejet. 

ANNONCE