Thomas Buttenschøn springer af den digitale bølge

Thomas Buttenschøn springer af den digitale bølge

Sangeren Thomas Buttenschøn udgiver et nyt album med titlen "Sange der ikke er til radioen" den 4. september. De 10 nye sange vil ikke være tilgængelige digitalt og kan kun købes på cd og vinyl til koncerterne. En beslutning, der stikker imod moderne markedsføring og den elektroniske udvikling. Derudover er ingen af sangene skrevet som singler eller med henblik på at blive radiohits. Thomas uddyber her hvorfor:

"Jeg har skrevet alle sangene, fordi det var sange, som havde brug for at blive skrevet. Der er ikke de klassiske tre singler, som der normalt skal være på et album. I virkeligheden er der nok ikke en eneste.

I en tid, hvor alle er så fokuserede på at lave singler og få dem med på de helt rigtige playlister, synes jeg, at selve det at skabe en større helhed let kan gå tabt i, om "hittet" nu er der."

Thomas Buttenschøn er ydermere af den opfattelse, at de 10 sange står stærkere sammen end hver for sig og komplementerer hinanden. Den nytænkende og samtidig utroligt gammeldags markedsføringsstrategi er ikke ren galskab, der er faktisk en bevæggrund. Tanken bag er at gøre tunge emner lettere at tale om igennem en humoristisk tilgang for at få folk til at nå endnu dybere ind i Buttenschøns sange:

"De ting vil jeg kombinere på min solotur. Folk skal mildt sagt grine og græde. Og forhåbentlig have nogle ting at snakke om, også efter koncerten er slut. Det er af samme grund, at mit album kun, og kun, sælges ved koncerterne. Jeg vil gerne give folk en oplevelse, de også kan tage med sig hjem."

Tanken er altså, at publikum på denne måde får en oplevelse af enten materiel eller åndelig karakter med hjem og, hvis alt går vel, begge dele.

Størstedelen af sangene på det nye album er personlige historier om de mennesker, Buttenschøn har et tæt forhold til. For eksempel sangen "To Kolde Øl", om hvilken han siger følgende: "Min far er alkoholiker. Han ved det heldigvis godt selv. Han lider af depression, og i de perioder, hvor han har haft det værst, har han også drukket mest. I dag er han medicineret og holder alkoholen på et minimum. Og drikker kun til festlige lejligheder."

Der er altså lagt op til et album, hvor dybe og intense følelser fortælles med et glimt i øjet.

Koncertplanerne ser således ud:

05.09 Café Mandela - København

06.09 Kulisselageret - Horsens

11.09 Café Ciffy - Hjørring

12.09 Muzikhuset - Bornholm

13.09 Fatter Eskil - Århus

20.09 Vershuset - Næstved

04.10 Byens Hus - Jelling

08.10 Tobakken - Esbjerg

09.10 Det Bruunske Pakhus - Fredericia

10.10 Ebeltoft Kulturhus

24.10 Holbæk Erhvervsforum

30.10 Gimle - Roskilde

13.11 Hansted - Svendborg

14.11 Jammerbugt Kulturcenter - Aabybro

 

Albummet udsendes på Thomas Buttenschøn og UFO's nye pladeselskab, #Vokseværk

 

 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA