Nyhed

Kira Skov og Marie Fisker er The Cabin Project

De to singer-songwritere har slået pjalterne sammen på deres nye, meget roste album

Kira Skovs og Marie Fiskers The Cabin Project har efterhånden været længe undervejs. De to sangerinder har sunget samme siden teenageårene, og da de i 2007 optrådte sammen med sangen The First Time Ever I Saw Your Face til et temaprogram om Johnny Cash på DR2, blev det besluttet, at et fælles projekt skulle søsættes. At det skulle tage form i en hytte i Canada, nord for Toronto med den legendariske producer og tekniker Mark Howard (Bob Dylan, Neil Young, Tom Waits m.fl., red.) bag knapperne, var der næppe nogen, der kunne have forudset.

Kira: – Min plade fra 2008 The Rail Train, The Meadow, The Freeway & The Shadows blev mikset af Mark, og da vi så begyndte at nærme os det her projekt, skrev jeg til ham, om det var noget, han kunne have lyst til at have noget med at gøre, men det blev ikke til noget i første omgang. Men da han så spillede med Daniel Lanois i København i 2011, mødte jeg ham, og da bragte han det selv på banen: "Hvornår skal jeg lave det der projekt med dig og hende der din veninde?" Siden holdt vi dialogen omkring det i gang, og lige pludselig skrev han til mig, at han havde tid, så hvis vi havde tid, kunne vi kommer over til ham i en hytte i Canada.

Marie: – Ja, og det var i virkeligheden et rigtig dårligt tidspunkt, for Kira var både ved at forberede sin seneste plade og havde lige fået en lille dreng, så det blev sindssygt komprimeret, men vi var bare nødt til at rykke på det.


Havde I nogle sange klar, eller skulle der lynhurtigt produceres nogle numre til lejligheden?

Marie: – Vi havde nogle sange i skrivebordsskufferne, og Oliver Hoiness, der også er med på projektet, havde også skrevet nogle ting, vi leverede melodi og tekst til.

Kira: – Vi strikkede det sammen på kryds og tværs og fandt også nogle cover-sange, som betyder noget for os, og som gav mening at have med.  


Marie: – Ja, og så øvede vi i en måneds tid, hvorefter vi tog derover for at indspille.

Det er noget med, at Mark har en speciel måde at arbejde på?

Kira: – Ja, alt er stort set indspillet i "first takes", mens han sidder og skruer på knapperne, og så kan der overdubbes få ting efterfølgende, hvis det er. Det er en meget intens måde at arbejde på. Marks indspilningsmetoder og inspiration, i samspil med den vilde natur omkring os, tilførte meget til processen. Vi arbejdede impulsivt, med en rig udveksling af idéer, og pladens udgangspunkt er baseret på stærke liveoptrædener fra hele holdet, tilført minimale overdubs. 


Marie: – Ja, men heldigvis havde han af sine barndomsvenner med for at lave mad til os. Han var en stort, godmodig biker ved navn Pete, der røg joints og lavede massive barbeque-retter med masser af kød. Og når det hele blev alt for intenst og føle-føle-agtigt, kom han altid med en joke til at løsne stemningen, haha!

Hvordan var det at bo i hytten og arbejde på musikken?

Kira: – Det var fantastisk – og vildt. Vi nåede nærmest at opleve alle fire årstider i løbet af de dage deroppe. Den ene dag var der storm og hagl så store som hønseæg, og den anden dag kunne vi bade i søen udenfor. Og den dynamik er vi ret sikre på kan høres i musikken.


Læs GAFFAs seksstjernede anmeldelse af The Cabin Projects selvbetitlede debutalbum

 

 


 

ANNONCE