x

Hør 10 oversete Leonard Cohen-perler

Hør 10 oversete Leonard Cohen-perler

Der findes en udbredt opfattelse af Leonard Cohen som den vise mand med den dybe stemme, der, bevæbnet med sin akustiske guitar, forfører kvinder i hobetal – som en syngende Dalai Lama. Det er langtfra hele sandheden om den canadiske sangskriver. Han kan også være usikker, useriøs, desperat, voldsomt deprimeret og direkte fjollet.

Siden det første album i 1967, "Songs Of Leonard Cohen", har der været masser af overraskelser, bizarre afvigelser og mærkelige udsving i melankolikerens udtryk. Udtryk, som ikke nødvendigvis afspejler den kontrollerede perfektionist, som mange af os kender.

WiMP har derfor lavet en guide til ti af Cohens mindre kendte sange, som GAFFA har fået lov at bringe. Ti oversete perler, som er druknet i mængden, fordi Cohen har skrevet så mange gode. Ti sange, som Cohen meget sjældent fremfører live. Og ti sange, der alle sammen på en eller anden måde skiller sig ud, fordi de maler et billede af en kunstner og en sangskriver, som er mere komplekst end det, man normalt støder på.

Hør sangene nedenfor – først nogle beskrivelser:

 

"Diamonds In The Mine"

Lad os bare lade det anspændte rocknummer og meget lidt Cohen'ske "Diamonds in the Mine" være det første eksempel. Nummeret er fra hovedværket 'Songs of Love and Hate' fra 1970. Her er Cohen overraskende bidsk og uforsonlig. Ikke spor forførerisk, ikke nogen ladies' man, ikke nogen syngende Dalai Lama, men i stedet viser han sit grimme og arrede fjæs.

"Is This What You Wanted"

Dette nummer viser Leonard Cohen fra en bidsk, hadsk og ikke mindst liderlig side. Nummeret indleder albummet "New Skin For The Old Ceremony" fra 1974. Nummeret stinker af beskidte lagner, utroskab, brudte løfter og skilsmisse og viser kvindenedlæggeren fra en mindre flatterende side.  

"Leaving Greensleeves"

"New Skin For the Old Ceremony" indeholder en anden overset perle fra denne periode i Cohens karriere. I modsætning til klassikere som "Chelsea Hotel #2" og "Suzanne" er der noget grimt og desperat over et nummer som "Leaving Greensleeves", som rundes af med desperat gråd og vræl fra den legendariske sanger.

"Death Of A Ladies' Man"

Ovenstående vræl gør sig igen gældende på "Death Of A Ladies Man", som er et af numrene på den mest udskældte af Cohens plader til dato. Pladen "Death Of A Ladies Man" var genstand for stor kritik, da den blev udgivet i 1977, men det indeholder altså numre, der er værd at lytte på.  

"Sing Another Song Boys"

Det her nummer er også at finde på "Songs of Love and Hate", men stammer i virkeligheden fra en live-optagelse på den engelske musikfestival The Isle of Wight Festival. Cohen skulle på sent om natten lige efter Jimi Hendrix, hvilket giver optagelsen en vaklende stemning af desperation og nødvendighed. Det er nu eller aldrig, fornemmer man.

"Please Don't Pass Me By"

Nummeret er en live-optagelse fra 1972. Nummeret varer 13 minutter og er bygget op omkring tre sølle akkorder og en slatten country-melodi. Men det fungerer, fordi Cohen er så god en fortæller.

"Un Canadien Errant"

En anden overset perle stammer fra albummet "Recent Songs" fra 1979. Det udkom to år efter det hysteriske og genreforvirrede album, "Death Of A Ladies' Man", og markerer en tilbagevenden til den akustiske singer/songwriter-stil, som Cohen var elsket for.

"Dear Heather"

Albummet "Dear Heather" udkom i 2004, og er det måske mest eksperimenterende af Cohens udgivelser. Som med "Ten New Songs" har Cohen skrevet en del af sangene med sangerinden Sharon Robinson. Han overlader også en del sang til netop hende og til sin nuværende kæreste Anjani Thomas.

"Night Comes On"

Vi begynder på kirkegården, hvor Cohen sørger over sin afdøde mor, der ligger begravet "under the marble and the snow". Et andet vers handler om Cohens far, som døde, da Cohen var dreng, et tredje om hans børn, et fjerde om vennerne og et femte om kvinderne. Og ja, ægteskabet har aldrig rigtig været Cohens kop te: "We were locked in this kitchen. I took to religion. And I wondered how long she would stay. I needed so much to have nothing to touch. I've always been greedy that way." Sangen stammer fra albummet "Various Positions" fra 1984.

"The Traitor"

The Traitor fra "Recent Songs" runder playlisten af. Nummeret er et af de mest rørende numre, Cohen har signeret. Tjek lige den bagvedliggende violin og prøv så på ikke at fælde en tåre.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA