Nyhed

Så mange har hørt det nye U2-album

På trods af stor kritik af måden, hvorpå U2’s nye album blev frigivet, er mange godt tilfredse

Apple har konstateret, at 33 millioner brugere har været inde at lytte til U2's nye album "Songs Of Innocence", skriver Billboard. Apples senior vicepræsident Eddy Cue har offentliggjort det pæne tal som et svar på den brede kritik af lanceringsmetoden, hvor samtlige 500 millioner iTunes-kunder modtog albummet gratis tirsdag den 9. september.

Eddy Cue kalder de 33 millioner besøg for rekordbrydende, men uddyber ikke nærmere. Tallet inkluderer kunder, som har downloadet albummet igennem deres iCloud konto, streamet det eller brugt iTunes' radioafspiller til at høre det. Apple har betalt U2 for at have monopol på udgivelsen af det nye album i fem uger, hvor det kun er iTunes brugere, der kan nyde godt af det dugfriske album. Efter de fem uger bliver albummet udgivet til den øvrige verdens befolkning. Dette finder sted den 20. oktober.  

U2's kampagne med Apple er af forskellige kilder estimeret til en værdi af 100 millioner dollars og er en af de dyreste kampagner nogensinde. På trods af kampagnens størrelse har der været stor utilfredshed med, at den enkelte bruger tvangsindlægges til at have "Songs of Innocence" placeret i deres iTunes bibliotek. Af ovenstående grund har Apple som svar på tiltale udarbejdet en digital løsning, som kan fjerne det omtalte album fra afspilningsbiblioteket.


I skrivende stund ser det dog ud til, at 33 millioner mennesker er godt tilfredse med at få en gratis version af rockmastodonternes nye album.

Hvis du ikke er iTunes-kunde, kan du stadig nå at få albummet gratis, hvis du opretter en profil på iTunes.     

 
ANNONCE