Nyhed

Butikker raser: Gratis U2-album er som piratkopiering

U2's tiltag med at give album væk bliver kaldt skadeligt for musikken

Entertainment Retailers Association (ERA), som er en sammenslutning af fysiske og digitale butikker inden for underholdningsbranchen i England, kalder U2's gratis album i iTunes for på niveau med piratkopiering og tilføjer, at det forringer værdien af musik.

I går bragte GAFFA nyheden om, at Apple hjælper folk, der ikke ønsker albummet, med en løsning på problemet – nemlig at de let kan slette albummet fra deres iTunes' playliste, hvis de ikke vil have det. Samtidig fastslog Apple i går, at mere end 33 millioner brugere har lyttet til U2's nye album. Og 500 millioner iTunes-kunder modtog albummet gratis tirsdag den 9. september.

Hvis man havde håbet på, at interessen for U2's øvrige bagkatalog ville stige oven på udgivelsen af det gratis album, blev man skuffet. Der blev kun solgt 60 fysiske cd'er og 6.047 digitale U2-albums i Storbritannien i sidste uge ifølge ERA. Her mener formanden fra organisationen ERA, Paul Quirk, at det gratis album har medvirket til en devaluering af musikken:


"Dette (det lave salg, red.) retfærdiggør vores opfattelse, for at give hundrede af millioner album væk devaluerer simpelthen musik, og det løber en risiko for at støde 60 procent af den engelske befolkning, der ikke er kunder hos iTunes, væk. Hvis en af årsagerne til dette stunt er, at det skulle øge salget af U2's bagkatalog på markedet som helhed, så har det indtil videre været en fiasko," udtaler formanden til NME.

Dertil uddyber formanden, at det gratis album er lige så skadeligt som piratkopiering:

"Denne kampagne er en fiasko på så mange niveauer. Den devaluerer musik, den fremmedgør de fleste mennesker, der ikke bruger iTunes og skuffer dem, der fortrækker at handle i fysiske butikker, da kun få butikker havde U2's gamle album på lager. Denne form for uddeling af musik er lige så skadelig for musikkens værdi som piratkopiering, og dem, som det rammer mest, er musikkunstnere i morgen."


Formanden sætter spørgsmålstegn ved, hvordan musikere fremover, efter dette tiltag, kan forvente betaling fra offentligheden. U2 har haft en stor karriere, men hvis de om nogen er villige til at give deres album væk gratis, hvordan kan vi så forvente, at offentligheden vil investere i en ny artists album? spørger han.

Apples senior vicepræsident Eddy Cue kalder de 33 millioner U2-lytninger for rekordbrydende. U2's kampagne med Apple er af forskellige kilder estimeret til en værdi af 100 millioner dollars og er en af de dyreste kampagner nogensinde.

ANNONCE