Den utraditionelle markedsføring har båret frugt for det irske band, og den 14. oktober udkommer det nye album i fysisk udgave
Som et lyn fra en klar himmel kom U2s nye album, "Songs Of Innocence", dumpende for en måneds tid siden. Apple afslører nu, at 5 procent af iTunes-kunderne har benyttet sig af tilbuddet om at downloade det gratis album. Det svarer til 26 millioner mennesker, og det gør samtidig albummet til et af de mest "populære" album nogensinde. Det skriver engelske The Guardian.
Den 14. oktober udkommer albummet i fysisk form, når det udgives på verdensplan som cd og lp. Cd-deluxe-udgaven indeholder yderligere 10 bonusnumre – seks akustiske covers og fire splinternye sange.
U2 er i gang med at indspille endnu et album (og man kunne jo spekulere i dets titel. Den engelske digter William Blake udgav i 1789 digtsamlingen "Songs of Innocence", som han fulgte op med "Songs Of Experience" i 1794). Derudover planlægger det irske band en verdensturné i 2015.
Albummet blev dog ikke modtaget med lutter lovprisninger. Flere folk følte sig trådt over tæerne over "ufrivilligt" at have fået albummet til rådighed, og det blev da også populært på de sociale medier at lufte sin utilfredshed med den noget utraditionelle markedsføring.
GAFFAs musikanmelder Lars Löbner Jeppesen fandt ikke udspillet helt vellykket, hvilket han til dels skrev indspilningsmetoden, som er foregået i syv forskellige studier. Han sætter dog sin lid til, at de nye sange vil vokse live og kvitterede med fire stjerner og ordene: "På dette 13. album har bandet 11 så godt som flyveklare sange, der dog nok først viser deres sande styrke, når de bliver fremført live. For albummet er indspillet i syv forskellige studier, med fem producere og lige så mange mixere, og her melder talemåden om, at for mange kokke fordærver maden sig."
Hvis ikke du har fået fingrene i det nye eksemplar af GAFFA, kan du i vores artikelsektion læse et større interview med bandet om det nye udspil og hvordan det er at spille i U2.