Boganmeldelse: To kilo tung Kashmir-bog udstråler passion

Kashmir Logue Book fortæller historien om sammenhængen mellem Kashmirs musikalske og visuelle univers

Se en billedserie med opslag fra bogen her

Kashmir har ikke alene været et af Danmarks bedste rockbands gennem de seneste 20 år. Kashmir har siden starten i 1994 også været en kunstnerisk enhed, der ikke kun med sin musik, men også i sin kunst er blevet ved med at udvikle sig. Hvis man ikke har været klar over det før, bliver man med mammutværket KASHMIR Logue Book for alvor gjort opmærksom på bandets evne til at løfte musikken gennem deres visuelle kundskaber.

Torsdag den 23. oktober udgiver forlaget Hørdum & Engelbreth deres to kilo tunge coffee table book, der er rigt illustreret med uudgivne fotos, private snapshots, en komplet visuel diskografi og ikke mindst eksempler fra Kasper Eistrups notesbøger, der vidner om et kreativt menneske i både sine følelsers vold og sine følelsers kontrol.

Styrken i notesbøgerne

Bogens helt store styrke er klart, når vi kommer bagom bandets kunstneriske processer. Både hvad angår tilblivelsen af musik i form af illustrationer over opsætning og udvælgelse af sange til albummet No Balance Palace, og hvad angår den mere visuelle side såsom artwork til albumcovers, T-shirts, booklets, plakatkunst og meget mere.

Særligt nysgerrig bliver jeg, når vi får serveret eksempler fra Kasper Eistrups notesbøger: the red, the black og the turquoise notebook. Det er ganske vist ikke første gang, Kashmir løfter sløret for de udfordringer og frustrationer, der følger med jobbet som musikere og kunstnere, hvilket var i fokus med Kasper Torstings dokumentarfilm Rocket Brothers fra 2003 om bandets tilblivelse af Zitilites og særligt Kasper Eistrups skriveblokering.

Men med eksemplerne kommer vi endnu tættere på dette kreative menneskes kringlede hjerne og store behov for kontrol i alle arbejdets kunstneriske og ofte kaotiske processer, og her bliver det for alvor spændende.

Som Kasper Eistrup for eksempel skriver, mens bandet er i Cornwall, England, i januar 2003:

"I disse sidste sessions af det, som bliver til "Zitilites", er det afgørende at forfine og fastholde en lyd, som er Kashmir lige nu (…) Ikke en opfølger til "The Good Life". Ikke en ny genstand for søvndyssende massesuggestion og ikke en selvinviteret æresgæst på Radio Voice eller P3. Bare en god plade i alle sine optjente følelsers vold, lyden af byens lys, og drømmene om flugt til en bedre tilstand i et fjernt grønt landskab. Hvordan fanden gør man det? Jeg ved det ikke, men vi må prøve. Artworket skal kunne deklarere alt dette og det bliver den næste store hurdle, for hvordan fanden gør vi det? Det skal billedliggøre al den tågede poesi, som sangene indeholder (…)"

Her lever bogen for alvor, fordi man bliver tilskuer til de frustrationer, tanker og kreative processer, som Kasper Eistrup gennemgik i netop dét øjeblik. Nedfældet med autenticitet til ham selv. Ikke til andre. Ikke udtalt til en nysgerrig presse, mens refleksionerne vrides gennem en maskine af analyse og efterrationalisering.

Der måtte efter min mening gerne være lagt meget mere vægt på denne del end på de mere iscenesatte pressebilleder, der er udvalgt af billedredaktøren Tom Tramborg fra Getty Images og er fotograferet af navne som Søren Solkær, Per Morten Abrahamsen, Bjørn Bertheussen og Nicolai Bejder. Fotografierne er i sig selv ofte kunstværker og indbyder absolut til fordybelse, men man bladrer lidt hurtigere over disse sider, idet de i denne kontekst bærer præg af at høre til den mere velkendte side af historien om Kashmir.

Et hyldestværk

Logue Book formår ikke kun i sin fortælling om Kashmir, men også i sin opsætning at skabe et bindeled mellem det visuelle og bandets musik med de mange smukke og enkelte fotos af Kashmirs instrumenter og gear, som for eksempel Kasper Eistrups guitarer "Rødemor" og "Sortemor". På modsatte side illustrerer billeder nemlig instrumenterne i brug, og uden at behøve at ty til albumsamlingen og trække et af de ikonisk stribede albums ud af fra hylden hører jeg tydeligt for mig, hvordan Kasper Eistrup slår tonerne an til for eksempel Rocket Brothers.

Det har fra starten været et ønske fra udgivernes side, at værket udstråler den passion, som Søren Hørdum og Martin Engelbreth deler, dels omkring bogformen som et smukt håndværk, dels omkring Kashmir som band. Og det lykkes rigtig godt. Logue Book er både en æstetisk lækkerhed og et hyldestværk af de helt store; designet i Kashmirs ånd af deres grafiske samarbejdspartner, Nicolai Bejder.

Logue Book henvender sig nok primært til den inkarnerede Kashmirfan, for hvem denne er et absolut must-have. Men Logue Book er også for alle, der interesserer sig for flotte fotografier, design og kunst, og som er nysgerrige efter at blive klogere på, hvordan et rockband formår at få sin musik og kunst til at komplementere hinanden, så begge løftes og giver grobund for større fordybelse for iagttageren.

Opdatering: Limited edition-udgaven nævnt nedenfor er nu udsolgt fra gaffashop.dk, men limited edition-udgaven kan købes i Politikens Boghal torsdag den 23. oktober klokken 16.30.

KASHMIR Logue Book udkommer torsdag den 23. oktober og kan købes på gaffashop.dk i to forskellige udgaver. Den ene i en limited edition-udgave, hvor bogen bliver leveret i en specialproduceret æske med tilhørende serigrafi/litografi af bandet. Alle limited edition-eksemplarer er signerede og nummererede og findes kun i 150 eksemplarer. Der er også mulighed for at købe et eksemplar, hvor ovenstående ikke er inkluderet til en billigere pris på gaffashop.dk.

Der vil desuden være mulighed for at få bogen signeret, når Kashmir møder fans og andre nysgerrige i Politikens Boghal på torsdag den 23. oktober klokken 16.30.

Vurdering: 4 ud af 6 stjerner.